Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

**Info om sajten Allt och lite till Andlighet Astrologi, horoskop, planeter m.m. Auran & chakran Behandlingsmetoder, terapier och hälsa Bilder & Foton Bytes, köpes, säljes, bortskänkes Böcker, kurser, mässor m.m. Dej vill jag fira Dikter, kåserier Drömmar Godmorgon, Goddag, Godkväll Healing Ifokus-info Konst och skapande Kristaller och stenar Lekar, humor och annat Matnyttigt Medialitet & mediumskap Meditation/avslappning Musik Mytologi, kultur och religion OT - Off Topic Presentationer och välkomsttrådar Psykometri och Intuitionsträning Tävlingar Undersökningar och omröstningar Växter, örter och blommor Änglakort, tarot och orakelkort
Hälsa

Promenader

2012-07-28 11:44 #0 av: Pelle Långlös

Promenader och annan enkel motion gör gott för vår inre själ. Inte nog med att den ger kondiotion den skapar endorfiner som är kroppens lyckopiller.

Att fara ut och promenera kan ge kickar av välbehag och lust. Ju mer man promenerar desto mer får vi ut av det. Jag promenerar varje dag i en rask takt för att få upp flåset och pulsen.

Jag tränar inte enbart för endorfinerna utan även för att gå ner i vikt. Bra konditionsträning om man är en soffpotatis.

Det är svårt att komma igång men ju mer man går ut desto lättare är det att fortsätta med denna goda vanan. För det blir till en vana efter ett tag. Man ser till att gå ut även om tiden är knapp.

Många har säkert tusen olika anledningar till att inte fara ut på en välbehövd promenad. Medan man går kan man antingen lyssna på musik, en ljudbok eller så kan man vara utan detta och bara filosofiera, tänka på dagen som gått eller något man skall planera. När man tänker på annat så "glömmer" man bort att man är ute och rör på sig och det känns att det inte var en så lång tid man varit ute.

30-60 minuter är inte så lång tid så var snälla med er och gå ut på en promenad. Kanske inte varje  dag men 2-3 gånger i veckan om ni hinner.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-28 14:08 #1 av: wolfheike

Goa tips du ger Pelle och promenerat har jag gjort i många år varje dag om jag inte legat sjuk eller så.Tar rejäla flertimmars och dom längsta brukar bli runt sex timmar men då åker fikakorgen med och man bara njuter annars rör det sig om en tre timmars sissodär Glad

Anmäl
2012-07-28 14:08 #2 av: Wony

Jag håller med! När jag var lite yngre mådde jag rentav dåligt om jag inte fick mina dagliga 4km. Numera är det både kul och jobbigt. Jag mår bättre mentalt, men kroppen protesterar.

Förhoppningsvis ger väl det med sig, för promenader är jättebra! Glad

Anmäl
2012-07-28 14:18 #3 av: Pelle Långlös

Tack. Jo det är en billigt och enkelt sätt att motionera på.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-28 18:25 #4 av: feliciahanssen

Bra artikel, och håller med dig. En promenad kan göra att det känns lite bättre, man känner ju sig piggare och friskare vilket resulterar i att man automatiskt börjar må bättre. Glad

Mvh Felicia, ansvarig för Ensamhet iFokus. 
Medarbetare på BehandlingshemPsykologi,
 Svåra TiderAnhöriga & Insidan

Anmäl
2012-07-28 18:28 #5 av: Wony

#4

Nu kom jag ju att tänka på att då startar man en god cirkel... man blir glad, orkar mer, blir gladare osv... Glad

Anmäl
2012-07-28 18:53 #6 av: feliciahanssen

Precis, Wony! Gäller bara att komma igång och göra det till en hälsosam vana. Glad

Mvh Felicia, ansvarig för Ensamhet iFokus. 
Medarbetare på BehandlingshemPsykologi,
 Svåra TiderAnhöriga & Insidan

Anmäl
2012-07-28 19:02 #7 av: Wony

Och det är jag alldeles för dålig på! Jag har planer på ett göra en dagsvandring, och det är ju i och för sig ett mål att sikta mot! hittills orkar jag dock bara med en tredjedel av sträckan. Men får ju jobba på det! Glad

Anmäl
2012-07-29 01:37 #8 av: feliciahanssen

Samma här, är ju så jobbigt så fort man får träningsvärk, att fortsätta och kämpa.. Skrikandes

Mvh Felicia, ansvarig för Ensamhet iFokus. 
Medarbetare på BehandlingshemPsykologi,
 Svåra TiderAnhöriga & Insidan

Anmäl
2012-07-29 09:42 #9 av: Wony

Och inte bara träningsvärk... När man har trilskande knän och fotleder är det inte så roligt heller. Skrikandes

Anmäl
2012-07-29 18:12 #10 av: feliciahanssen

Nej, det känner jag igen.. Jag simmar ganska ofta, och det har visat sig att mitt högra knä tar stryk av det. Sen är mina vrister och hälsenor kassa eftersom jag gått i klackar i flera år. Obestämd

Men bara att hålla ut, i rätt skor och rätt väder!

Mvh Felicia, ansvarig för Ensamhet iFokus. 
Medarbetare på BehandlingshemPsykologi,
 Svåra TiderAnhöriga & Insidan

Anmäl
2012-07-29 18:17 #11 av: Wony

Jag pajade ett knä i högstadiet när jag tränade på tok för hårt, utan att vara van. Det tog nog en månad innan jag kunde gå normalt utan att halta, trots värmande stödbandage. Inte kul alls!

Nu har min älskade pojkvän varit en ängel och köpt en balansplatta åt mig, och memoryskum-sulor att ha i löparskorna. Kyss

Anmäl
2012-07-29 18:24 #12 av: Pelle Långlös

Den där skummet lät roligt, vad är det för nåt? Skulle vilja ha mera stötdämpning när jag är ute och motionerar.

Simma gjorde jag i många år (tävlingssimmade)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-29 20:10 #13 av: Wony

#12 http://www.jula.se/memory-foam-sulor-919033

Där finns dom! Men en varning... Klipp försiktigt! Jag råkade ta bort för mycket, och fick tejpa ihop kanterna, vilket ger en inte så superskön kant. Tungan ute

Anmäl
2012-07-29 20:17 #14 av: Pelle Långlös

#13 Såg bra ut. Billiga var dom också. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-30 09:22 #15 av: Skogshumblan

Vilken bra artikel!

Jag har tidigare gått och haft koll på km, kalorier mm genom en "app" till mobilen. Jättekul att kunna se hur man utvecklas!

Nu springer jag mest men promenader med barnen är om inte annat mysigt!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2012-07-30 16:52 #16 av: Pelle Långlös

Tack Skogis.

Jo appar är roliga. Vilken använder du? Jag kör med Sports Tracker

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-30 18:24 #17 av: Skogshumblan

Nike+ running, hette förut nike+.

Har hört mycket gott om endomondo också men jag gillar inte hur appen ser ut när man använder dem, trivs bäst med nikes upplägg.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2012-07-30 18:25 #18 av: Pelle Långlös

Har endomondo men den visar fel. En sträcka på 3,5 km så har endomndo den på 2,9 km.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-30 18:28 #19 av: Skogshumblan

Nä sånt går bort... Min telefon är kass så gps:en funkar sådär men ag har hittat en funktion på eniro.se kartor där man kan välja rita ohc mät. Där kan man rita in och mäta sträckor och få ett ganska exakt värde. Har jämfört med min mans sträcka på hans löprundor, min mobil innan den gick sönder och den här funktionen på eniro.

 

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2012-07-30 18:38 #20 av: Pelle Långlös

Intressant. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-30 19:26 #21 av: Wony

Skumsulorna funkar faktiskt ganska bra, jag har inte testat att springa i dem (mina fötter är jättekräsna och måste vänja sig vid precis allt nytt, långsamt...) men de var supersköna att ha på sig när jag var ute och gick med katten. Glad

Balansplattan är dock jättebra. Ett tips för de som har problem med fotleder, knän osv. Testade att balansera medan jag diskade idag, efter fem minuter var benen helt slut! Förvånad Jättebra träning alltså! Skrattande

Anmäl
2012-07-30 19:31 #22 av: Pelle Långlös

Åh det måste ju vara jättemycket träning i det. Vad roligt. Synd att jag inte har en balansplatta. (får nog sno från gymmet, hahahaha)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-30 19:42 #23 av: Wony

Om du har Jula nära så har dem för 99kr... passa på när du skaffar sulor? Flört

Balansplattan är jättesvår i början, men man lär ju sig, och kan göra svårare övningar med tiden. Jag har stukat mina fötter så många gånger att läkare rekommenderat blanasplatta för att undvika att fötterna blir ännu svagare. Måste helt enkelt bygga upp dem igen och göra så att musklerna balanserar upp nu när resten är så pass uttöjt...

Anmäl
2012-07-30 19:56 #24 av: Pelle Långlös

Usch ja. Jag har också stukat mina fötter en massa gånger. Är dom inte dyrare än så? Då kanske jag kan satsa på en balansplatta.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.