Annons:
Etikettallt-och-lite-till
Läst 2902 ggr
Wony
2012-08-24 16:25

Min viktminskningstråd

Eftersom jag tror stenhårt på att även insidan mår bra av en hälsosam utsida så tänkte jag dela med mig av de erfarenheter och tankar som kommer under tiden jag går på diet. Min utgångspunkt är 80kg, och jag ska ner till 65kg.

Nu idag kom mitt paket med milkshakemix från Noka. Jag ska äta frukost varje dag, och ett mellanmål. Till det ska jag dricka 3 milkshakes. Och en middag varje fredag kväll. Förhoppningsvis ska detta i kombination med motion leda till en bättre hälsa på lång sikt. Som alla vet är det bra att skaffa sig sunda vanor! Glad

Dieten påbörjar jag först i morgon, men jag och pojkvännen bestämde oss för att provsmaka en blåbärsshake. Vi krossade lite is och använde stavmixer. Det enda jag kan säga är att smaken är så otroligt mycket bättre än de flesta andra dietpulver på marknaden. Visst, lite pulvrig och kartongaktig, men det smakade i alla fall blåbär! Skrattande

Så nu bär det snart av, på resan mot en bättre hälsa!

Annons:
lojna
2012-08-24 17:47
#1

Vist är det så.Att insidan gör att utsidan blir bra..

Så jag kan bara önska dig lycka till..

Du verkar ha förberett dig bra…

Wony
2012-08-24 17:50
#2

Tack! Det ska bli roligt att dela med sig av hela processen, och kanske inspirera andra också Glad

wellma
2012-08-24 18:00
#3

Härlig resa du påbörjar Wony och med smygstarten blåbärs shakeTungan ute.Håller alla tummar och tår och vet att det här det fixar du det känns inom mig starkt.All lycka till och strongt av dig tycker jag Cool

lojna
2012-08-24 18:06
#4

Kan vara till hjälp o skriva o veta att du har några som hejar på.

Wony
2012-08-24 18:11
#5

Ja, det var ganska bra tror jag med en smygstart, och nu ikväll blir det grillning med grannarna, lite god korv och kött, en skön avslutning på "normalkosten" liksom. Sedan har jag ju fredagsmiddagarna att se fram emot. Glad

All peppning och hejande är jätteuppskattat!  Kyss

wellma
2012-08-24 18:24
#6

Kör hårt och här kommer massor av pepp,pepp,pepp, peppande som finns du fixar det galant och njut av aftonens sköna grill Kyss

Annons:
Wony
2012-08-25 16:01
#7

Vi blev bortbjudna idag, så det har fått bli små justeringar i kosten. En halv milkshake och en knäckebrödsmacka till lunch, lite frukt blir det till filmen, och en så liten och nyttig pizza som möjligt till middag är tanken.

Pelle Långlös
2012-08-25 18:01
#8

Jag tror också att insidan påverkar det yttre. Mår man bra så syns det på utsidan. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-08-26 12:11
#9

Inte bara så att insidan påverkar utsidan, jag tror att det är tvärtom också. För en hälsomsam kropp gynnar hela människan, inklusive insidan. Glad

Idag har jag ätit en skål fil med flingor, och fryst in tre portioner glassar gjorda på milkshake. Förhoppningsvis ska det bli bra, för jag tycker det är så trist att bara dricka maten hela tiden. Roligare att äta glass! Skrattande

Igår åt jag en ostfri pizza, men mycket tomatsås, lök och någon stark pepparfrukt. Det var supergott! Och när man tar utan ost blir botten så otroligt mycket krispigare och godare tycker jag. Och just osten är en stor bov när det gäller kalorier.

Det jag redan märkt är att jag är törstig! Förut brukade jag sällan bli törstig förutom när jag tränade eller det var varmt. Men nu är jag törstig ändå, och tur är väl det, för man ska dricka mycket vatten när man går på sådan här diet.

Wony
2012-08-27 13:30
#10

Jag sov som vanligt alldeles för länge i morse, så nu kommer jag få problem att få i mig alla måltider igen, alternativt kommer jag att somna på tok för sent.

Men det kan inte alltid vara enkelt. Jag funderar på att upprätta bestämda tider för när jag ska äta, så att jag hinner bli hungrig mellan måltiderna.

Igår testade jag att frysa in milkshaken och göra glass, men av någon mystisk anledning tyckte jag att den smakade mer som wellpapp i fruset skick… Jag vet faktiskt inte varför. Det var inte äckligt, men det hade helt klart kunnat bli godare… Obestämd

Jag har också köpt hem bredbar hushållsost (bara 9% fett!) och chilifrukter. Jag älskar nämligen stark mat, mycket tack vare min pojkvän. Jag hade därmed tänkt göra en egen, stark, hushållsost att bre som pålägg på mina enstaka brödskivor. Ska bli hur spännande som helst. Men jag får nog gömma paketet så jag inte får allt uppätet över natten… Flört

Wony
2012-09-01 17:54
#11

När jag vägde mig i morse hade jag gått ner 1,7kg på en vecka! Trots diverse små misstag och snedsteg. Förhoppningsvis kan jag gå ner åtminstone ett kilo per vecka framöver! Glad

Pagan
2012-09-02 12:27
#12

Vad kul Wony, grattis. Det var en trevlig bonus, bra med snabba resultat så man inte tappar sugen.Glad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Wony
2012-09-02 15:02
#13

Ja precis! Nu gäller det bara att orka fortsätta också… Jag ska ta och beställa hem lite fler sorters dietmat av samma märke, bland annat spaghetti bolognese. För det är ganska jobbigt det där med att inte få i sig varm mat…

Annons:
Wony
2012-09-08 16:58
#14

Idag var det alltså dags att väga sig igen, och senaste veckan har jag gått ner 1.2 kg. Det går precis i den takt jag vill!

Pelle Långlös
2012-09-08 17:08
#15

Härligt Wony. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-09-09 23:20
#16

Ja, det ska bli riktigt spännande att se hur det går framöver. Jag försöker ju så gott jag kan, men det är klart, ibland har man en dålig dag och då kan det slinka ner en bit mörk choklad eller två. Men jag försöker hålla mig undan!

Wony
2012-09-15 11:53
#17

Nu i morse vägde jag mig, och jag har gått ner 0.4kg senaste veckan, och 3.3kg totalt under de tre veckor som har gått!

Jag ska ju gå på den hårdare delen av dieten i två veckor till, sedan börjar jag fasa av dietmaten och gå över till väl balanserad, kalorisnål kost. Men den avfasningen kommer att gå väldigt långsamt. Det är bättre det än att riskera att gå upp alla kilon igen. Flört

Pelle Långlös
2012-09-15 15:54
#18

Lite är mer än ingenting. Tungan ute

Håller tummarna att det går vägen och att du senare får en stadig viktminskning.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-09-17 18:50
#19

Jag känner mig ruskigt omotiverad idat, det känns på något sätt så tungt och jobbigt att orka med dieten. Jag vet inte riktigt varför, för egentligen är den inte så dum, men jag har en känsla av att det kanske är för att det blir tråkigt?

Pelle Långlös
2012-09-17 20:06
#20

Håll ut så blir det bättre. Håller tummarna för dig.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Wony
2012-09-20 20:09
#21

Det känns som att det har gått jättedåligt den här veckan, har haft oregelbundna matvanor, och varit omotiverad. En och annan godisbit har slunkit ner. Rynkar på näsan

Jag vill ju gå ner i vikt, men den här veckan känner jag mig så mentalt orkeslös att det varit tufft. Jag blir inte förvånad om vikten ökat (i och för sig beror det nog till stor del på att jag samlar på mig vatten) när jag väger mig på lördag.

Jag känner att nu måste jag hitta struktur. Och följa den. Jag bara måste, annars kommer jag inte att kunna gå ner allt. Funderar på att sätta ihop en egen kokbok, med recept inom olika kaloriklasser, typ max 100, 200, 300kcal osv.

Wony
2012-09-23 12:15
#22

Igår vägde jag mig, med viss oro. Jag var rädd att jag skulle ha gått upp igen, men icke! Jag har gått ner 4 hekto till. Nuvarande vikten är alltså 76,3kg och det är jag faktiskt väldigt stolt över. På fyra veckor har jag gått ner 3,7kg.  Glad

Nu har jag ju visserligen många kilo kvar, men jag är på god väg. Det märks att det händer något. När jag når 75kg så har jag kommit till mitt första delmål.

Häromdagen hittade jag ett par jättesnygga byxor på rea, och det var på en helt vanlig klädavdelning. De fanns bara i storlek 44, och var på gränsen lite liiite stora, men åh så skönt det var. Äntligen!

Pelle Långlös
2012-09-23 14:08
#23

Toppen Wony. Kämpa på. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-09-23 14:13
#24

Ja, nu ska det bli bättring, känner mig jättemotiverad igen! Jag lyxade till det i veckan och handlade bland annat lite nytt smink (lådan har varit full av gammalt skräp som skulle bort) och de där byxorna hjälpte verkligen till! Glad

Nu ska jag ju gå "full diet" fram till och med fredag, sedan kommer dom följande fyra veckorna bli att jag äter ett mål mat om dagen och tar bort en milkshake. Åh, vad jag är glad!

[MossQ]
2012-09-27 11:36
#25

woow så jätteduktig du är och kämpa på..är själv inne på min 3/dje vecka och följer isometoden..går hos en hälsocoach..d går bra med maten..men jag har vart sjukt trött..sorry för ot..lycka tillKyss

Wony
2012-09-27 11:44
#26

Härligt, tre veckor är länge. Eller ja, så kändes det för mig… Tyckte tredje veckan var mest jobbig, det var då jag började bli sur och grinig… Tungan ute

Hoppas du också lyckas bra, det är verkligen inte lätt alla dagar…

[MossQ]
2012-09-27 11:46
#27

#26 Tack ja jag vill gärna lägga mig redan kl 8 på kvällen..men jag vaknar tidigt ist..å d e skönt Glad

Annons:
Wony
2012-09-29 12:31
#28

Nu har jag gått ner 4hg till! Så nu ligger vikten på 75.9kg. Jag är faktiskt väldigt nöjd, även om det är en bra bit ner till 65kg. Men totalt sedan ett år tillbaka har jag gått ner 11.8kg! Förvånad

Och tydligen har jag fått en del muskler också, bara av att gå promenader oftare. Märker det själv nu också, jag orkar gå längre och längre utan att stanna och vila, och håller en hyfsad takt! Glad

Pelle Långlös
2012-09-29 15:23
#29

Tummen upp. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-04 18:05
#30

Jag vet inte om jag vågar läsa av vågen på lördag… Men jag räknar med att ha gått upp en gnutta, då jag börjat fasa in vanlig mat, som binder vätska.

Idag var jag på gymmet, cyklade tio minuter, tränade benen 20 minuter och gick/joggade 5km! Usch vad det var jobbigt, och jag känner träningsvärken smyga sig på, men i morgon blir det ett pass till, fast inte benen då, tror jag. Flört

[MossQ]
2012-10-04 18:15
#31

Guud va duktig du är..jogga 5 km e starkt :) å träning på d.. Du får muskler kvinna och då kan man öka lite i vikt .. Kämpa på..:))

Wony
2012-10-04 18:20
#32

Ja, det var så himla jobbigt, men känslan efteråt när man klarat det är ju underbar! Glad

Mitt fokus är att må bra, och om jag stannar av i viktnedgången på grund av tråning så är det helt okej.

Pelle Långlös
2012-10-04 18:20
#33

Vad kul att du kunde träna idag. Idag hade jag vilodag så imorgon blir det gymmet för mig.

Håller tummarna att du inte gått upp i vikt på lördag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[MossQ]
2012-10-04 18:20
#34

Kika lite på isometoden, om du vill såklart..den hjälper mig att ta bort vätskan ur kroppen mer än innan..har ju en blodtrycksmedicin som gärna samlar på sig.. Men d e bättre nu:) peppar peppar!

Annons:
[MossQ]
2012-10-04 18:26
#35

#32 min hälsocoach sa att efter ca 5 veckor börjar kroppen lyssna på sin nya stil och att d börjar hända grejjer..lite händer iaf:) Vill bara må bra och bli pigg ja med:) Hejja dig åxå pelle långlös:)

Pelle Långlös
2012-10-04 18:29
#36

Tack MossQ. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-13 10:36
#37

Nu har jag gått ner 8hg igen, så snart är jag nere på vad jag var för ett par veckor sedan. Det går bättre och bättre, tycker jag. Ibland är det väldigt jobbigt, men jag känner ändå att det är hanterbart. Glad

Pelle Långlös
2012-10-13 10:38
#38

Vad roligt. Hoppas din trend håller i sig ör min gör inte det. Tungan ute

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-13 11:11
#39

Ajdå, har du kommit någonvart fram tills nu då? För mig stannade det ju upp, och jag gick upp lite. Läste någonstans också att kroppen säger ifrån när det inte orkar gå ner mer, och stannar på en vikt tills man klarar att gå ner igen. Kanske kan vara så?

Pelle Långlös
2012-10-13 11:13
#40

Ena veckan ner lite grann för att sedan gåt upp lite grann. Kommer inte förbi någon kilo alls. Men jag har dessvärre köpt choklad denna vecka som heter duga.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-13 11:40
#41

Oj då. Ja, då är det inte lätt alls! Jag hoppas att det börjar gå bättre för dig snart! Glad

Annons:
Pelle Långlös
2012-10-13 11:41
#42

Hittar inget upplägg som jag kan köra med en längre period. Eller jo gi är lätt för mig men jag orkar inte laga mat längre. Är låg. Rynkar på näsan

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-13 11:47
#43

När man känner sig låg är det jättesvårt, jag vet det! Själv tycker jag att det är lätt hänt att tappa rutinerna helt, att inte träna och äta sämre. Sedan så kräver i alla fall jag både motivation och att jag kan känna mig stark i mig själv. Saknar jag den känslan så funkar det inte alls.

Så för mig är det verkligen jättesvårt att orka, att jag faktiskt tappat 4kg är i sig helt otroligt. Det är nästan som att det är overkligt, att det liksom inte händer mig.

Pelle Långlös
2012-10-13 11:58
#44

Träningen vill jag inte missa så jag tränar trots att jag är låg menmaten blir det sämre av. Jag behöver också motivation gällande maten iaf.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-18 18:44
#45

Usch, har haft ett par dagar då jag känt mig riktigt omotiverad och nedstämd. Det är helt enkelt tungt och svårt, och jag vet inte varför. Dessvärre har det slunkit ner både en och två arraksbollar…

Jag hoppas på att bli av med den här tröttheten och orka ta nya tag igen, men det är svårt, ruskigt svårt! Obestämd

Wony
2012-10-20 11:19
#46

Vägde mig i morse, och är uppe på 77,2kg igen. Men jag är inte förvånad, har mått ganska dåligt under veckan, och motivationen har varit i princip obefintligt Obestämd

Pelle Långlös
2012-10-20 11:28
#47

Det går inte så bra för mig heller. Rynkar på näsan

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-20 11:38
#48

Jag måste hitta något sätt att orka, för så här kan det ju inte få fortsätta…

Annons:
Pelle Långlös
2012-10-20 11:49
#49

Jag håller med dig.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-20 15:18
#50

Kommer köra på så gott det går fram tills att milkshakepulvret är slut, men sedan tror jag att jag får hitta något annat sätt.

Pelle Långlös
2012-10-20 15:42
#51

Har du någon plan på vad du skall köra med sen?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-20 16:00
#52

Jag är nyfiken på dukan-dieten, som fokuserar på proteiner. Tror det kan fungera på mig. Glad

Pelle Långlös
2012-10-20 19:10
#53

Gillar också proteiner. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-21 16:16
#54

Framför allt tror jag att jag kanske kan få bukt med mitt sötsug, som är ett stort problem!

Men, jag räknade ut att jag har kring 44-45 portioner milkshake kvar i öppnade paket, så jag måste ju dricka upp dem först och främst…

Men medan jag fortsätter med det, ska jag göra en nystart, och komponera en meny för frukostarna och middagarna för tre veckor framåt. Det är alltid bra att veta exakt vad man ska handla…

Wony
2012-10-29 10:44
#55

Motivationen lyser med sin frånvaro. Det går ganska dåligt, tyvärr. Å andra sidan har jag inte gått upp i alla fall. Men ändå, det känns tungt. Rynkar på näsan

Annons:
Pelle Långlös
2012-10-29 10:46
#56

Håller tummarna för dig och peppar massor. Klart du fixar detta. Jag har börjat med lite delmål nu. Delmål 1 är att sluta med godis. Och delmål 2 är att gå på en promenad på minst 30 minuter varje dag. Sen när jag klarar av detta så sätter jag upp ett nytt mål (fortsätter med den jag hade innan). Och så skall det löpa på.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-29 10:48
#57

Det låter ju jättesmart!

Jag kanske skulle försöka med något liknande… Men får fundera lite på hur jag ska göra det. Det verkar så jobbigt, alltihopa just nu. Är riktigt trött mentalt, så att orka gå på diet är inte heller så lätt.

Pelle Långlös
2012-10-29 10:51
#58

Det är därför som det är bra att ha en sak att sikta in sig på och sedan fylla på när man känner sig mogen att gå vidare med nästa mål.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2012-10-29 10:59
#59

Ja. Just nu är jag nöjd om jag håller vikten. För trots allt, tre-fyra kilo är ändå en viktnedgång.

Jag funderar på att sätta 75kg som mål, dvs ett kilo till, och om jag håller den vikten t ex en månad så siktar jag in mig på 70kg osv. Men jag får ta och fundera ut exakt vad jag vill och hur jag vill göra det.

Pelle Långlös
2012-10-29 11:15
#60

Det låter bra. *pepp pepp*

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
2012-11-11 19:01
#61

Jag har nu gått ner 2 kilo på två veckor. Säkert en massa vatten nu i början som vanligt men snart så bränner jag fettet med. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: