Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2088 ggr
[luneri]
2012-11-04 14:31

Baksidan av smartphones

Det är jättebra med smartphones när allt finns tillgängligt när man behöver det. kolla busstider, skolscheman, osv.

Men jag tycker att det har gått lite till överdrift med användandet av mobiltelefonen. Varenda en har sin mobiltelefon inom räckhåll, ständigt tillgänglig på facebook och det är en massa statusuppdateringar som ska göras osv. Det är nästan som att de lever genom sina mobiler (nu generaliserar jag bara).

Jag tycker det är så tråkigt när man ser folk på bussen tex. två vänner som sitter med varandra på bussen sitter med sin smartphone upptagna med vad det nu är, och säger inte ett ord till varandra. Andra kollar sin facebook var och varannan minut när man umgås med dem.

Det jag saknar är att livet kretsar nästan hela tiden kring mobilen. Jag saknar den där 100% närvaron när man umgås med människor.

Nu låter jag gammaldags, men jag tycker det var bättre förr när det inte var så stor hysteri kring mobilen.

Annons:
[luneri]
2012-11-04 14:32
#1

Oj, skrev fel ovan, det ska stå: "Jag tycker att livet krestar nästan hela tiden kring mobilen och saknar den där 100% närvaron när man umgås med människor. "

Wony
2012-11-04 14:59
#2

Jag förstår vad du menar, och visst kan det nog gå överstyr ibland, men samtidigt får man nog fundera lite på att en del föredrar att umgås över internet. Glad

Jag själv spenderar en stor del av min vakna tid vid dator eller smartphone, men ser det inte som något destruktivt. Det är där jag har en stor del av mina vänner, och jag föredrar ju att prata med dem än att umgås "på riktigt" med människor jag inte tycker om. Sedan är det ju även andra positiva aspekter, som att kunna kolla upp busstider, möten, scheman, vägbeskrivningar och annat.

Vissa vill umgås "på riktigt" och det är inte något fel med det, men jag tycker personligen inte att det är något fel med att umgås på andra sätt heller. Mår man bra så är det, oftast, bra. Glad

Pelle Långlös
2012-11-04 18:32
#3

Ja håller med. När man skall umgås med sina vänner och familj så skall man lägga undan mobilen för ett tag och inte sitta på och fippla med sin mobil hela tiden.

När jag var hos min mamma så satt jag, mamma och brorsan och spelade på samma spel på en varsin surfplatta eller mobil än att sitta och prata med varandra. För var det ju inte så utan då satt vi iaf och spelade kortspel och samtalade.

Men jag kan inte vara utan min mobil för det är min kalender och uppgifthanteraren så jag vet vad jag skall göra om dagarna.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[eeklund]
2012-11-19 10:02
#4

Jag har en hederlig knapptelefon :). Jag behöver bara ringa och sms, dator har jag hemma och FB är inte så viktigt att jag behöver ha tillgång till det dygnet runt.. jag lägger hellre ner tid på annat :).

Tycker det är lite tråkigt när jag umgås med vänner och dom tar fram telefonen för att kolla FB eller läsa nyheterna. Är jag så tråkig att vara med? Haha..

[luneri]
2012-11-22 16:10
#5

Jag håller med, alltid när man umgås med andra tas smartphonen upp, oftast är det då Facebook som gäller. Det känns inte så kul, när telefonen får uppmärksamhet varenda gång man ses.

Därför brukar jag uppskatta personer som inte använder telefonen förutom om det är ett måste. Kolla upp grejer kan man ju göra när man inte umgås med andra. Har också knapptelefon, men det blir lite som en utanförskap. mycket snack kretsar också kring telefonerna.

Wony
2012-11-22 16:38
#6

Jag kanske umgås i ganska ovanliga kretsar, eftersom de flesta jag känner balanserar livet online med det "riktiga" livet. Sedan har jag inte Facebook, och bara om jag tvingas kommer jag skaffa det. Det är inte för mig. Men däremot umgås jag på andra ställen också, och det handlar ofta om communities där jag har mina vänner med samma intressen. På landsbygden är det stört omöjligt att hitta likasinnade. Tro mig, jag har försökt. Och om det råkar röra sig om något så viktigt som ens hela identitet, ja, då är internet det enda stället där jag kan vara riktigt fri.

Dessutom, sett ur ett till perspektiv, så är det otroligt smidigt att kunna sköta sajtvärdskapet oavsett var jag är någonstans. När som helst kan jag kolla till sajten så att det inte hänt något.

Jag hade en knapptelefon i ca 5 års tid och den fungerar än, men mot slutet var det väldigt jobbigt att använda den då den helt enkelt inte höll måttet för mig. Som arbetssökande använder jag också telefonen dagligen i mitt jobbsökande, genom att leta platsannonser och liknande.

Men visst, om man umgås med någon som 99% av tiden sitter med telefonen blir det trist. Men då tycker jag nog att man kan säga att man inte tycker det är okej, och be personen att respektera det. Sedan finns det ju tillfällen då man självklart inte ska använda den, såvida man inte väntar på t ex något jätteviktigt samtal.

Annons:
PiganX
2012-11-25 21:07
#7

Jo du låter ganska gammaldags i mina öron haha, jag ser inga problem i att hålla på med mobilen när man är med vänner eller familj. Däremot så brukar jag alltid titta på den jag pratar med, brukar alltså inte sitta och hålla på med mobilen om någon pratar med mig, det tycker jag är lite respektlöst. Tungan ute

Upp till toppen
Annons: