Annons:
Etikettbehandlingsmetoder-terapier-och-hälsa
Läst 1186 ggr
[luneri]
2013-01-25 23:00

Att tro på sig själv - Hur hittar man dit?

Hej!

Jag funderade lite och tyckte att denna tråd passade bäst in hos er på insidan.

Jo, det är så att jag tappade bort mitt inre jag när jag dejtade en kille som sedan visade sig ointresserad. Jag trodde på vår relation, så kom lite som en chock för mig när det tog slut. Men det jag vill komma till är att jag prioriterade allt utom mig själv. Och jag inser nu att det är verkligen inte bra.

Så just nu är mitt fokus på att hitta tillbaka till mig själv och mitt inre jag och finna ro i själen. Jag vill bli stark och tro på mig själv. Om man är stabil i sig själv tror jag att det är lättare att gå vidare trots separation. Jag vill gå min väg utan oavsett vad andra tycker.

Men hur hittar man tillbaka till sig själv? har ni några tips på hur man kan gå tillväga? Och hur hittar ni er inre styrka? Samt hur gör ni vid yttre påfrestningar när ert självförtroende sätts på prov?

Jag ältar fortfarande på allt jag tror gjorde fel i förhållandet, och allt jag förlorat, och det gör det svårt för mig att tro på mig själv även om jag tänker att jag är värd att älskas.

Annons:
Wony
2013-01-26 09:28
#1

Jag själv går igenom en process just nu, där jag försöker upptäcka mig själv. Men framförallt att acceptera mig själv, och jag tror att det är en jätteviktig del av att må bra. Först att man vet vad man vill och känner, men sedan att man också vågar lita på att man får känna så, och att man får vilja göra det man vill.

Hur kände och tänkte du innan du "tappade bort dig"? Kan du kanske börja i den änden, se om något av det fortfarande stämmer in på dig?

Försök att hitta en aktivitet som du själv tycker är avslappnande och kul. Något som du tycker är roligt, som ger dig något. Det spelar inte så stor roll vad det är, men se till att du har kul! Glad

Jag tror att mycket ger sig efter ett tag, men man får nog också vara lite beredd på att det kan ta sin tid. Men det är värt all tid i världen, för i slutänden mår man ju bra av det!

Sedan så brukar jag försöka att tänka positivt. Att se möjligheterna istället för nackdelarna med sådant som är jobbigt. Även om jag kan vara orolig för väldigt mycket, så brukar känslan efteråt när man gjort något obehagligt, vara bra. Brukar känna mig så duktig och stolt då Glad

[luneri]
2013-01-26 22:19
#2

Jag kände mig som mig själv, och att jag hade bra och unika sidor, men sedan blev jag osäker på mig själv och kände inte att jag dög tillräckligt, och jag antar att det var där det började. Sedan blev jag avvisad, och jag hade det så en tid faktiskt innan det tog slut och den känslan blev bara starkare att jag inte dög. För jag tyckte ju om honom. Förmodligen blir jag sårbar i relationer om det blir såhär, och det slår väldigt hårt mot mig och min självkänsla. Det kan vara så att jag har otrygg relationsanknytning som gör att jag reagerar så, men det är just därför jag känner att det är vikitgt att hitta min styrka så att jag inte blir sålätt påverkad av andra.

Jag försöker tänka positivt och uppskatta det jag tycker om omkring mig, men så dyker de negativa tankarna upp ändå!

Jag försöker komma på aktiviteter att göra, så att jag glömmer bort allt det här, så förmodligen kommer jag göra lite mer framöver.

stina63
2013-01-27 12:47
#3

Hej Luneri..
Ja ett sätt man kan göra som jag fick ett tips på från ett medium jag har gått kurs för, är att under 21 dagar tacka tre gånger på morgonen. Sen se sig i spegeln säga varje dag, Du är bra och duktig helt perfekt.

Sen ska man skriva ner 5 positiva bra saker som man har varit med om eller fått av någon. De är inte lätt att skriva 5 positiva saker men de går,

Men under tiden så ändrar man sig blir mer starkare mer posiivare tror på sej

[luneri]
2013-01-27 22:00
#4

Tack, det ska jag prova! :)

Upp till toppen
Annons: