Annons:
Etikettallt-och-lite-till
Läst 566 ggr
Wony
2013-02-12 20:46

Har du hittat "ditt" yrke?

Ja, som rubriken lyder. Har du hittat "ditt" yrke än? Eller, det kan ju vara något som t ex volontärarbete också. Men jag är nyfiken på att höra vad andra upplevt och tänkt kring detta. 

Det jag tänker på är någon sysselsättning som man känner passar som handen i handsken, att man brinner för det/helt enkelt bara passar så himla bra med det och tycker att det är världens bästa jobb?

Eller så kanske du inte står ut med samma arbete för länge, utan känner att du måste byta då och då?

Alla tankar är välkomna 

Annons:
Pelle Långlös
2013-02-13 17:26
#1

Mitt drömyrke under hela min barndom var att bli polis. Senare hundförare (polisen fortfarande). I vanliga fall brukar ju barn byta favorityrke titt som tätt men jag höll mig till att vara polis från 3-15 år. Kunde inte ens söka pga tre saker som jag inte kunde uppfylla.

Nu vet jag inte vad jag vill bli. Vill så mycket men jag har inte orken att fortsätta att utbilda eller liknande för att nå mitt mål.

Jag har alltid vetat att arbete inte är något för mig. Det räcker med mina 2 timmar om dagen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

citytjejen
2013-02-14 07:10
#2

Intressant fråga!

Ända sen jag slutade gymnasiet för snart 19 år sen, så har jag jobbat på olika kontor med administration, ekonomi osv, men nästan hela tiden tyckt att det inte har känts helt rätt. Dels för att det är lite småtrist i min mening och dels för att det inte känns okej att sitta framför en dator hela dagarna så att säga. Så nu i januari, när jag för övrigt var nyanställd och det dessutom i kontorsmiljö , så kände jag bara att, nej nu får det vara nog.
Har alltid varit intresserad av hälsa och friskvård, och i och med det så bestämde jag mig för att lämna kontorslivet och börja plugga till medicinsk massageterapeut. Börjar utbildningen efter påsk och jag känner redan nu hur rätt mitt val är! Har "alltid" gillat att massera och är intresserad av anatomi och hur man kan komma tillrätta med olika muskelrelaterade problem. 

Målet är att ha eget och hyra in mig i en salong, spa eller liknande. Men även anställning är lockande givetvis. Sen om det behövs för ekonomin så kan jag ju jobba både med massagen och även på kontor. Då gör man ju lite av varje, och kontorsjobbet känns inte lika betungande när man vet att man jobbar deltid och även med massagen. 

Jag har många visioner och idéer och skriver ner allt i en bok. Har beställt visitkort också för nätverkande osv. Har aldrig känt mig så här tillfreds över något yrkesrelaterat beslut förut, för jag är säker på att det här är rätt! 

/Christina

PiganX
2013-02-16 16:36
#3

Jag vill jobba med djur, det är nog det absolut enda jag faktiskt kan tänka mig att jobba med en längre tid (eller hela livet). Så har jag alltid känt. 🙂

[juunii]
2013-02-20 17:15
#4

Jag har alltid känt att jag hör ihop med djur i hela livet så jag har bestämt mig att jobba med delfiner efter när jag träffat dem utomlands några år sedan! Går det inte ska det vara något med djur att göra, inget annant 😉

PiganX
2013-02-20 20:27
#5

#4 Åh, delfiner avgudade jag när jag var yngre! Så himla fina och kloka djur 🙂

[juunii]
2013-02-20 23:17
#6

#5 ja, sjukt fina djur att man finner inga ord! ❤️

Annons:
Wony
2013-02-25 16:56
#7

Jag vet inte om jag kommer att fastna för ett enda yrke i framtiden, just nu vet jag faktiskt inte vad jag vill göra, mer än att det måste ha något att göra med något praktiskt. Antingen att jag själv jobbar praktiskt (helst!) eller i nära anslutning till det. 

Och så var det det där med problemlösning och utmaningar. Sånt vill jag jättegärna ha massor av… 🙂

Upp till toppen
Annons: