Annons:
Etikettallt-och-lite-till
Läst 595 ggr
leWolf
3/30/13, 3:13 PM

Vad blir det för mat ?

Här tänkte jag vi kunde dela med oss av våra goda recept.Jag älskar att baka och laga mat det är verkligen helande för kropp och själ.

Dela gärna med er av era recept 🙂

Annons:
leWolf
3/30/13, 3:15 PM
#1

Först ut stekt strömming på gamal goda hederliga sättet.Det här hittade jag på  recept.nu och ät jättegott för den som gillar strömming.Kopierar in receptet här.

30 st strömmingsflundror (klippta) 
3 st ägg 
4 dl mjölk 
0.5 dl fransk senap 
0.5 dl svensk senap 
salt 
peppar 
1 dl rågmjöl 
1 dl veteströ 
kruspersilja 
800 g mjölig potatis 
4 dl mjölk 
100 g smör 
salt 
peppar 
muskot 

Gör så här :

1. Tvätta strömmingen i kallt vatten och klipp bort eventuella fenor.

2. Vispa samman senap, ägg och mjölk. Krydda med salt och peppar.

3. Lägg ner de väl avrunna strömmingarna och låt dem marinera i mjölkblandningen i minst en timme.

4. Koka under tiden potatisen i lättsaltat vatten.

5. Mosa potatisen med en potatisstöt och blanda i smör, mjölk, muskot, salt och peppar. Rör eller vispa slätt.

6. Lägg ihop flundrorna med en persiljekvist emellan och vänd dem i blandningen av rågmjöl och ströbröd. Stek sen i smör 2-3 minuter på varje sida.

7. Servera strömmingen tillsammans potatismoset.

leWolf
3/30/13, 3:20 PM
#2

En gammal hederlig rätt ,både billig och enkel att göra Rårakor :

6-8 medelstora potatisar

1 gul lök

2 Ägg

Salt

Svartpeppar

Riv potatisen och löken grovt på rivjärn och blanda med äggen til en smet.Salta och peppra efter smak.

Värm en stekpanna med smör,pannan ska inte vara för het men man vill ha en lite gyllen brun yta.

Ta en matsked och klicka ut smeten som små plättar i pannan,låt steka några få minuter på varje sida.

En god och bus enkel rätt.

leWolf
3/30/13, 3:21 PM
#3

Österländsk Nasigoreng jag gjort många gånger,så god så god.

  • 200-300 gr benfritt fläskkött, skinka eller bog
  • 2 msk olja eller margarin
  • 1½ tsk curry
  • 1-2 gula lökar
  • 3 dl strimlad vitkål
  • 1 tsk salt
  • 1½ tsk paprikapulver
  • 1-2 pressade vitlöksklyftor
  • 200 gr räkor med skal eller ca 75 gr rensade
  • 2-3 ananasringar(burk i egen juice)
    Koka riset. Skär köttet i små tärningar. Bryn dem i fettet i en gryta tillsammans med curry. Efterstek under lock på svag värme ca 10 min. Finstrimla under tiden lök och vitkål. Lägg detta i grytan med köttet och låt det bli mjukt under lock ca 10 min. Blanda i det kokta heta riset. Smaksätt med salt, paprika, soja och vitlök. Häll upp på fat. Garnera med de rensade räkorna, ananas i bitar och gärna med strimlad omelett.
    Grädda en fransk omelett på 2 ägg och 2 msk vatten. Rulla ihop den, låt den kallna, strimla den och lägg den överst. 
    TIPS: Det brynta fläskköttet kan bytas mot bitar av stekt eller grillad kyckling.
Wony
3/30/13, 3:52 PM
#4

Vilken härlig tråd!

Jag vill bidra med en speciell pizzadeg som jag har kommit fram till blir bra. Jag utgick från ett recept jag fick på ett paket bullformar, där man egentligen skulle göra pizzabullar, men jag har efter flera månaders testande hittat en deg jag trivs med, som dessutom är lite mer mättande än vanlig pizzadeg. Och så är det inte så värst komplicerat att göra heller!

50 g jäst
4 dl ljummen mjölk (37 grader)
2 msk raps- eller valnötsolja
1 tsk salt
1 tsk socker
1 dl vetekli
2 dl sojamjöl
ca 9 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader om det är varmluftsugn)

2. Blanda jäst, mjölk, olja, salt och socker tills att jästen är upplöst.

3. Blanda i vetekli och sojamjöl.

4. Arbeta in vetemjölet, vid behov kan man ha i lite mera mjöl, tills dess att degen släpper bunkens kanter. Den bör inte vara för kletig.

5. Låt degen jäsa under handduk i 30 minuter.

6. Ta upp degen på mjölat bord, arbeta degen smidig.

7. Dela degen i två delar, och kavla ut dem. Det blir två plåtar av den här degen.

8. Lägg på valfri fyllning och grädda i ca 10-15 minuter.

Upp till toppen
Annons: