Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 657 ggr
Pelle Långlös
3/31/13, 9:49 AM

Det här med tider?

Satt och funderade på det här med sommartid och vintertid. Många på mitt jobb sa "glöm inte att ställa om klockorna på söndag". Teoretiskt är det ju rätt eftersom man skall ställa om klockan klockan 3 på natten och att efter midnatt är en ny dag.

Men för mig är det fortfarande lördag vid den tidpunkten. Alltså det är lördag eller natten till söndag enda tills jag vaknar på morgonen. Då först börjar min dag. Så när någon säger söndag så tänker jag då på natten mellan söndag och måndag vilket är fel dag då man skall ställa om klockan natten till söndag.

Vad tycker ni?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Wony
3/31/13, 10:27 AM
#1

Jag brukar ställa om precis innan jag går och lägger mig på lördagen, så visar det rätt på söndagen. Däremot så är det ju tekniskt sett rätt att säga att det är på söndagen det faktiskt ställs fram.

Rent allmänt tycker jag att det där med när det blir ny dag är fascinerande. Själv tycker jag att det är ny dag från 03 på natten och framåt. Ungefär, i alla fall. Men det beror på. Måste jag upp 02, så är det ju ny dag då, men går jag och lägger mig 02 så känns det fortfarande som dagen som var innan midnatt.

leWolf
3/31/13, 10:51 AM
#2

Det här med omställning av klockan kan man snurra till bra nog om man vill men jag har lärt mig nu att ta det här med ute möbler.Jämföra med att ställa fram ute möbler på våren samma med tiden ställa framåt och ställa till baka på hösten.Jag tycker det är en onödighet att fippla runt med en timme hit och dit,till vilken nytta egentligen 🤔

Sen det här med natt,när jag körde tåg och skulle jobba vi säger en Söndag natt då var det alltid natten mot Söndag,man fick gå till jobbet på Lördagskvällen och börja vid typ 24.Men många tog fel och trodde dom skulle gå på Söndag kväll men det var alltid natten mot den dag man skulle jobba.

Snurrigt surrigt till tusen men till sist satt det 😉

Wony
3/31/13, 10:53 AM
#3

I och för sig, det är ju mer logiskt att söndag natt är natten mellan lördag och söndag. I alla fall om natten är mellan t ex 24 och 06. För då ÄR ju natten söndag natt. Snurrigt, men det stämmer ju faktiskt på sitt sätt…

Jag lärde mig hur man ställer klockan genom en bild i en dagstidning när jag var barn. Där var det en grill som dom illustrerat med pilar beroende på om man skulle ställa fram eller bak klockan. Minns det ännu. 🙂

Pelle Långlös
3/31/13, 4:32 PM
#4

Precis det är tex lördag för mig om jag går och lägger mig kl 03 natten mellan lördag och söndag och söndag först när jag vaknar. Det blir en ny dag först när man sovit under natten.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Tarotstollan
4/1/13, 1:03 AM
#5

För mig börjar inte nya dagen förrän jag vaknat oberoende vilken tid jag går och lägger mig, jag är dessutom nattmänniska.
Jag ställer om klockan kl. 02 för jag är ju vaken då. Under alla dessa år vi ändrar kl. så har jag bara missat det en gång, märkte det inte förrän på söndags kvällen när jag såg att ett tv program jag skulle se redan hade varit! Vad arg jag blev!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

mayolica
4/22/13, 12:15 AM
#6

Jag förstår inte varför man ska krångla med att blanda ihop trädgårdsmöbler med ändra om klockan till sommartid ? ? ?

~ mayolica ~

Annons:
Pelle Långlös
4/22/13, 6:23 AM
#7

Det är bara en sak för att göra det lättare för dom som inte vet åt vilket håll som klockan skall ställas. Man tar FRAM utemöblerna på sommaren, alltså ställer man FRAM klockan till sommartid och vice versa med vintertid.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

mayolica
4/22/13, 10:28 AM
#8

 För mej låter det mest som man rör till det.  Jag förstår inte riktigt vad det är för svårt med att vilket håll klockan ska ändras, sommartid innebär att man blir blåst på en timmes sömn på morgonen, man hoppar över en timme,  ställer fram en en timme. På hösten ställer man rätt klockan igen, ställa tillbaka.

Fast det är kanske lättare att hålla reda på när man är uppväxt med vintertid året om? för mej kommer vintertiden alltid att vara den "riktiga" tiden. Dessutom kommer jag så väl ihåg den första sommaren när sommartiden infördes, jag började jobba 5,30 på morgonen, då blev det 4,30 jag var så arg på att jag fick gå upp "mitt i natten"

~ mayolica ~

Pelle Långlös
4/22/13, 4:19 PM
#9

Det är mååånga som inte vet åt vilket håll man ställer om klockorna. Gamlingar, vuxna och ungdomar. Det sker endast två gånger per år så det är inget som "fastnar" i minnet direkt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
4/22/13, 5:42 PM
#10

Jag hade problem med det rätt länge, tills jag fick tipset att koppla det till grillar och utemöbler. Som sagt, det händer ju bara två gånger per år att man ställer om klockan, och jag är hopplös på att minnas just den saken, av någon anledning.

mayolica
4/22/13, 8:24 PM
#11

Det har aldrig varit svårt för mej att hålla reda på vilket håll. Jag tänker bara på att sommartiden är att flytta fram klockan en timme,så den går en timme före ( en timme för tidigt 😴) sen ställer man rätt klockan igen på hösten, tillbaka en timme🙂

~ mayolica ~

Pelle Långlös
4/23/13, 7:32 AM
#12

Det är du ja men som sagt så är det mååånga som inte vet detta trots att de är många. Man kan inte utgå från sig själv utan man måste ser andra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

words-of-inspiration
4/23/13, 10:59 AM
#13

Jag håller ordning på klockans riktning genom att tänka att den mörka hösten ger mig en timme extra och den ljusa våren en timmer mindre.

Jag får alltså sova en timme extra när det är mörkt, vilket är underbart. Resten löser sig.

Ställer också om klockorna innan jag går och lägger mig lördagen kvällen innan.

Annons:
mayolica
4/23/13, 11:52 AM
#14

#13 det blir ungefär som jag ser det.

#12 Jo visst alla får självklart tänka och göra på sina egna sätt, jag berättar bara hur jag tänker. För mej kan det röra till det att blanda in trädgårdsmöbler, det gör att jag lätt kan tappa fokus på klockan och tiden och måste börja om och tänka extra noga. Så även om det är jättebra sätt för många,  bör inte heller utgå från att trädgårdsmöbler är "bästa enda rätta sättet" för alla.😉

~ mayolica ~

Pelle Långlös
4/23/13, 1:19 PM
#15

Det var inte jag som tog upp trädgårdsmöbler utan det var du. Jag förklarade bara till varför folk tänker om detta. Ett barn på dagis lärde oss fröknar en sak om detta. Man tänker på sommaren. I mars ser man FRAM emot sommaren och i oktober ser man BAKÅT på sommaren som varit.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fridaaaa
4/24/13, 2:40 PM
#16

Jag ställer alltid om klockan på lördagkvällen när jag lägger mig 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

words-of-inspiration
4/24/13, 4:01 PM
#17

#16" Det funkar för mig med.

Men det har hänt, i min gröna ungdom, att jag kommit till jobbet en timme tidigare än jag egentligen skulle för att jag glömt att det var sommartid. Men det glömmer man bara en gång. Tyckte det var så tomt på gatorna när jag gick till jobbet. Reflekterade inte över det förrän jag kom till jobbet och nattpersonalen talade om det.

Upp till toppen
Annons: