Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 975 ggr
Wony
5/11/13, 1:17 PM

Matförråd

Har någon annan härinne ett litet (eller stort) matförråd i reserv? Vi håller på att bygga upp ett förråd av torrvaror, konserver och liknande som vi fyller på efterhand. Tanken är att det ska kunna räcka i 3-6 månader, beroende på hur gott man vill leva. Mest basvaror som pasta, ris, bönor, soppor, krossade tomater osv.

Det som är problemet just nu är att bringa ordning och reda. Och så hade jag tänkt fixa något sorts system så att man vet när man ska handla hem mer av någon vara.

Annons:
[Blodpudding]
5/12/13, 9:19 AM
#1

Om ni får slut på pengar då eller?

Wony
5/12/13, 9:28 AM
#2

Tja, eller om något annat oförutsett inträffar. Typ att vi inte kan ta oss iväg för att handla eller så också.

Det känns som en bra grej, att vara lite förberedd på att saker som inte är så skojiga kan hända.

[Blodpudding]
5/12/13, 10:50 AM
#3

Gör storkok och fyll frysen med färdigmat låter som en ganska bra idé då. Är det så att man inte kan ta sig iväg och handla så är man troligen inte speciellt upplagd att laga mat heller.

Wony
5/12/13, 11:07 AM
#4

Fast förrådet är även tänkt att vara till situationer då det inte finns el. Dvs mat som går att lagra länge, går att laga på trangia och som man kan klara sig länge på. Och om det blir strömavbrott duger inte frysen mycket till. Dessutom har vi en halvstor frys, med andra ord har vi knappt plats i den ändå. 😉

Förvisso är risken att drabbas av extrem otur minimal, men eftersom vi kommer ta av varorna allteftersom och fylla på, så att inget blir gammalt, så känns det smart att ha många basvaror. T ex havregrynsgröt tar inte många minuter att göra. :)

Finns ju ravioli på burk också, färdigt att ätas. Samma med skinka, köttbullar, chili con carne, fiskbullar, tonfisk… Går att lagra jättelänge. 🙂

citytjejen
5/27/13, 10:55 PM
#5

Här har vi inget matförråd, inte mer än normalt så att säga, vi har det vi behöver och ser ingen orsak till att bunkra för eventuella nödsituationer etc.

/Christina

Wony
5/28/13, 5:40 AM
#6

Det kanske beror på hur man bor och så?

Annons:
Monsva
5/29/13, 6:12 PM
#7

Och kanske på hur mycket man oroar sig🙂?

Wony
5/29/13, 6:35 PM
#8

Ja, och hur ens livssituation ser ut. Finns nog många faktorer som spelar in, tror jag.

Pelle Långlös
6/6/13, 5:28 PM
#9

Är du en sån där domsdays preppers? :-) Nä inget matförråd hos mig. Nån enstaka matlåda i frysen har jag bara.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
6/6/13, 9:04 PM
#10

Haha, nja, kanske inte så illa. Men jag tycker om att vara förberedd på vad som än kan komma i min väg. 🙂

Pelle Långlös
6/7/13, 7:40 AM
#11

;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
6/7/13, 12:12 PM
#12

Jag har nog ett slags kontrollbehov. Fast det har nog alla, mer eller mindre. Men jag är väl sådan att jag vill skydda mig och mina nära, vara förberedd på saker och ting, liksom.  🙂

Upp till toppen
Annons: