Annons:
Etikettallt-och-lite-till
Läst 1501 ggr
Wony
2013-08-15 17:53

Vad gör att ni trivs på jobbet?

Satt här på jobbet och började fundera på vad som egentligen gör att man trivs på en arbetsplats, och vad som kan göra att man inte alls trivs. För mig är det viktigt att få lära mig saker, att få tänka och verkligen använda hjärnan. Sedan är det viktigt med en balans mellan självständigt arbete och samarbete. Och sist men inte minst är det oroligt viktigt för mig att känna mig trygg och veta att jag är självklar "i gänget" utan att behöva dölja något eller inte vara mig själv. Dålig stämning och ett otydligt ledarskap gör däremot att det blir mindre roligt att gå till jobbet.

Annons:
Lathundarna
2013-08-15 18:10
#1

Jag har goa och glada kollegor som stöttar och pushar, jag får jobba med himlen som tak i ur och skur, jag får jobba med kroppen, etc. Ingen dag är den andra lik, trots hyfsat lika arbetsuppgifter. Att få tänka kreativt och hitta lösningar på problemen som kan uppstå. Det gör att jag stortrivs.
Hade någon knycklat in mig på ett kontor framför en dator (igen) skulle jag troligtvis både vantrivas och snabbt börja må väldigt dåligt.

Wony
2013-08-16 00:43
#2

#1 Variation glömde jag ju alldeles bort att nämna. Men jag kom att tänka på det när jag läste ditt inlägg. 

Jag jobbar inom verkstadsindustrin, och där är det variation på arbetsuppgifterna, även om det ofta är snarlikt. Det ger en viss trygghet i att veta ungefär hur dagen ser ut, men ändå omväxling, så det är jag faktiskt supernöjd med. 🙂

Pelle Långlös
2013-08-16 06:36
#3

Att ha bra arbetskollegor och en roligt uppgift. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Ljuskristallen
2013-08-16 07:43
#4

Det är väldigt viktigt att ha en arbetsgivare som kan både uppmuntra och stötta sin personal. När jag körde tåg var det precis tvärtom man bara slog på förarkåren och letade hela tiden fel men gjorde nån något bra då skulle den genast tystas och fick reprimander även i såna lägen.

Men så hade vi också en usel stämning många sjukskrevs långa tider och vi var en utsatt grupp som ofta råkade ut för dom som hoppade framför våra tåg och inte ens då fick vi någon form av stöd eller uppmuntran att orka gå vidare utan det var bara att borsta av sig som om det aldrig hade hänt.

Jag kroknade efter drygt 17 år och lämnade i från mig tåget efter den sista och sjunde överkörningen för man gick i bitar tyvärr så en arbetsgivare som både kan stötta och ge kritik på ett bra sätt är oerhört viktigt för att personalen ska orka med oavsett vilket yrke man har.

[erikam]
2013-08-16 07:45
#5

Det som får mig att trivas är att jag har bra arbetskollegor. Kollegor jag kan ha kul med men även som jag kan prata med om något känns tungt. Sedan trivs jag om jag känner att folk litar på mig, att jag kan göra ett gott arbete utan att känna mig övervakad och att mina kollegor/min chef vet att jag utför mitt arbete bra.

En bra chef är också viktigt, det har jag absolut nu.

cirrun
2013-08-17 23:40
#6

Stämningen inom gruppen och bra ledning som ser mig också är viktigt, men ibland kan den fysiska miljön vara dålig och om den är eftersatt så trivs man mindre.

Jag har haft många olika  arbeten och kan  jämföra.

Stressen är alltid en faktor som får folk att gå på varandras nerver, så var det på industrin, affären, städningen, vården… m.m.

Resultat, budget, vinst, order, profit…du får lön efter mödan 🧟‍♂️
blir du sjuk eller får slitningar, skall du helst sluta 🤢

Just nu trivs jag 🙂och är där tillsvidare…är alltid beredd på förändringar för det har arbetslivet lärt mig 🥵

Annons:
Wony
2013-08-18 00:00
#7

#6 Den fysiska miljön är ju jätteviktigt. Det vet jag själv. Haft ont i fötterna pga taskiga skor i flera månader, det kan göra vem som helst stingslig. 

En sak jag tänker på är att om det är en bra stämning trivs man lättare, men om det bara är en massa gnäll hela tiden trivs man sämre. Och chefer som inte kan bestämma sig/ger oklara besked kan också trötta ut, men om man får klara besked  gör det stor skillnad tycker jag. Även olika ledarstilar fungerar olika bra.

[Sol69]
2013-08-27 14:04
#8

För mig är det viktigt att jag trivs med mina kollegor och att jag känner att jag blir uppskattad för det arbete jag utför.

Upp till toppen
Annons: