Annons:
Etikettbehandlingsmetoder-terapier-och-hälsa
Läst 1320 ggr
Wony
2013-09-21 16:58

Förkylning på väg...

Har ni några knep och huskurer där i gömmorna mot förkylning? Känt hela veckan att det lurat något, och har hållit det borta med en tablett Berocca till frukosten och en C-vitamin efter jobbet, samt ca 4-5dl apelsinnektar per dag, men nu idag känner jag det komma krypande i halsen värre än innan.

Alla tips mottages tacksamt! 👍

Jag kan börja med att dela med mig av något som är både gott och gör en varm och go, fast det är inte lämpligt till de som inte ska ha alkohol…

1-2msk honung
2 msk rom (eller vad man nu har hemma/tycker om)
juice från ½ lime
valfritt hett te

Först sprider man ut honungen i botten och på sidorna av glaset, sedan häller man på limejuice och rom i glaset. Därefter det heta teet. Supergott, fast som sagt, det är ju lite starkt…

Jag använder en ekologisk fairtradehonung med kanel, som jag köpte i en kyrka, och så något slags ayurvediskt örtte med bl a kanel och ingefära, blev ruskigt gott och stärkande. Särskilt honungen gjorde mycket, jag tog en hel del honung för jag tycker om det så mycket.

Annons:
Ljuskristallen
2013-09-22 04:45
#1

En gammal klassiker,färsk vitlök,färsk ingefära,koka upp och låt dra en god stund.Vill man kan man ha en liten skvätt whisky i men inget tvång fast den lille skvätten kan sätta fart på reningen åt en.

Det här har jag inget särskilt recept på utan brukar ta efter smak och behov.

Krya på dig Wony,peppar peppar inget förkylt här än i alla fall 😉

Wony
2013-09-22 10:29
#2

Synd bara att jag inte alls är förtjust i vitlök. Ingefära däremot är trevligt. 😉

Upp till toppen
Annons: