Annons:
Etikettkristaller-och-stenar
Läst 1941 ggr
AnnicaL
11/5/13, 11:38 AM

Navprang agat

Hejsan!

Är ny både på stenar och på denna sidan. Upptäckte hur intressant det är med stenar, kristaller och mineral i början på september och har efter det skaffat lite böcker och lite stenar/kristaller/mineral.

I helgen var jag på World Of Stones och blev då förtjust i en Navprang agat som fick följa med hem. Väl hemma försökte jag ta reda på lite egenskaper om den. Men den fanns inte med i någon av dom 2 böckerna jag har och jag fick inte fram mycket när jag googlade heller.

Så jag undrar om ni här inne vet något om egenskaperna som denna agat har?

Mvh Annica

Annons:
Wony
11/5/13, 9:25 PM
#1

Välkommen hit! Jag har faktiskt aldrig hört talas om den, bara agater i allmänhet, men förhoppningsvis finns det någon annan medlem som vet något om den. Hur som helst brukar ju agater vara väldigt fina. :)

AnnicaL
11/6/13, 9:00 AM
#2

Tack! :) Tror jag tolkade en lite slarvig bokstav på påsen ja fick den i fel. Tror det står navarang på påsen. Men efter mycket googlande kanske den oxå kallas navrang. (?) Hittade lite lite på en dansk sida. Men vill gärna veta mer! Den ska vara döpt efter platsen där den bryts, men jag hittar inte ens vart navarang/ navrang ligger… Om ni vill kan ja försöka få till en bild på den. Den är inte enfärgad, så ja vet inte om ja kan få till en rättvis bild på den. :)

Wony
11/6/13, 12:42 PM
#3

Jag sökte lite själv på Google, men blev tyvärr inte mycker klokare av det. Hittade mest företag som säljer dem, men inget mer detaljerat om dem. Vore jättespännande om det gick att få fram mer specifik info! 🙂

En bild vore trevligt, men som du skrev, ibland är det svårt att göra stenar rättvisa när man ta bilder. Men försöka går ju alltid!

Wony
11/13/13, 5:34 PM
#4

TS, hur har det gått med efterforskningarna om agaten, hittat något intressant om den? 🙂

AnnicaL
11/18/13, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hejsan!

Har fått fram väldigt lite. Men vad jag fått fram så ligger Navrang i indien. Så då kommer den väl därifrån i alla fall.

Hittade lite om dess egenskaper på en dansk sida:

"Styrker selvrespekt og styrke. Daemper gemyttet arbejder meg med den feminine energi. God till hjerte problemer/sorger. Bruges også til Rodchakra."

Mer än så hittar jag inte. Är det någon som vet vad gemyttet betyder? Det andra förstod jag. 🙂

Här är bild på ena sidan av den

AnnicaL
11/18/13, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och här är en bild på andra sidan av agaten. 🙂

Annons:
Wony
11/18/13, 12:12 PM
#7

När jag söker så verkar det ha med norska att göra, betyder "lynne" eller "sinnelag"

gryningen
11/18/13, 1:44 PM
#8

Är också ny här på sajten.
Olika slutsatser ser jag ,så här kommer en till: Prang betyder Thailändska tempel om man blir klokare på det.

Ts, kommer du ihåg vilka du köpte stenen av.

AnnicaL
11/20/13, 3:57 PM
#9

#8. Japp, jag vet vem jag köpte stenen av. Har även hans kort.

Frågade han lite om den och fick då veta att den fått sitt namn av platsen den är ifrån. Inte så mycket mer, för blyg för att fråga mer…

Är det på Thailändska som Prang betyder Thailändska tempel? Kan det vara så att stenen inte alls är från Indien och jag inte alls läst fel på påsen utan att det verkligen står Navaprang…? I så fall stämmer ju inte det jag hittade på den danska sidan, där det handlade om en Navrang agat.

Kanske får jag samla mod och skicka ett mail för att fråga lite mer om stenen… 🙂

Lite spännande är det ändå!

gryningen
11/20/13, 5:02 PM
#10

Nja, undrar om inte det var ett villospår.
En annan konspirationsteori,kan nav i förled vara lava.

.http://agatelady.com/agate-basics.html

I denna länk finns det mer att läsa om agater och dess bildande.

gryningen
11/20/13, 5:12 PM
#11

Ja maila och fråga det är nog det enda rätta.
Om du ska få svar på agatens namn.🙂

Wony
11/21/13, 9:25 PM
#12

Du får gärna dela med dig av vad du lyckas ta reda på :-)

Upp till toppen
Annons: