Annons:
Etikettmeditation-avslappning
Läst 1224 ggr
Salish
12/17/13, 1:19 AM

Meditation; upplevelser

Jag visste inte riktigt vilket forum jag skulle sätta det här i, men Insidan lät lämpligt. Jag har ganska nyss börjat meditera. Jag brukar sitta i skräddarställning i min soffa och bara lyssna på min andning, inte kontrollera den, men vara medveten om den. Varje gång jag mediterar börjar jag flyta iväg och det känns som kroppen domnar bort, men jag kan alltid vrida på huvudet, röra kroppsdelar etc om jag vill. Jag kan alltid avsluta meditationen av fri vilja även om jag inte riktigt kan känna min kropp. Jag brukar också se ett grönt ljus i olika mönster. Tankarna flyter igenom huvudet utan att jag lägger större vikt på dem. Allt detta känns väldigt skönt och jag brukar vara väldigt avslappnad och lugn efteråt. Men, idag hände något lite obehagligt. Jag upplevde allt som jag skrev om ovan, men sedan hörde jag något ljud utifrån av huset som knäppte i väggarna eller något, och precis då kom riktigt läskiga tankar som inte riktigt ville försvinna, ungefär som när man sett en läskig film och inte kan sova på kvällen och kanske drömmer om det. Såna tankar. Det kändes lite som om det där ljudet hade utlöst det. Men till slut blev allt svart och tankarna försvann, och min andning kändes som vågor, men det var som det låg en mörk känsla, alltså en dålig känsla, i mitt medvetande även om de läskiga tankarna var borta. Hela grejen var så oväntad och varade bara några sekunder men jag avslutade sedan meditationen. Så… Nu har jag skrivit en lång svamlig text. Jag undrar bara om någon som kan lite mer om sånt här har någon idé om vad det kan vara. Är det dåligt att det händer? Och är det meningen att kroppen ska kännas lite sådär halvstum?

Annons:
Wony
12/17/13, 8:37 AM
#1

Hm, jag har mest bara mediterat i samband med träning (en viss typ av kampsport) och där kunde jag väl uppleva en viss domningskänsla, inte något obehagligt på något vis, utan mer avkopplande och lugnande. Däremot har jag nog inte upplevt något som du beskriver. Jag är relativt lättskrämd dessutom. 

Kanske kopplar du samman ljudet du hörde med något obehagligt du varit med om förut, som du kanske inte tänker på? Eller att det påminner om något obehagligt? Bara en tanke!

Upp till toppen
Annons: