Annons:
Etikettmeditation-avslappning
Läst 2109 ggr
[Panama]
2014-05-01 10:50

Finner ingen inre ro , söker hjälp

hej  ! Jag behöver hjälp att hitta ett inre lugn.

Jag blev utbränd för ca 3 år sedan och jag är fortfarande inte bra. Jag har inre stress och massa ångest inuti dygnet runt . På nätterna är ångesten så stark att det smärtar inuti kroppen. Jag är skakig hela tiden och jag kan inte djupandas.

Jag bor hemma just nu och det är ganska dålig stämning . Mina föräldrar är  negativa, letar problem, pratar bara om negativa saker och är ovänner hela tiden . Min mamma har ångest & panikångest och är uppe i varv ofta och för över sin ångest & stress på mig genom att prata med mig om den hela tiden . 

 Man måste anpassa precis allt man gör och säger för att det inte ska bli hög volym. Detta skapar massa stress hos mig och jag kan aldrig slappna av då nivån är så hög här hemma emellanåt. 

Försöker vara i naturen så mycket jag kan men det går inte att koppla bort tankarna.

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra?

Jag blir inte frisk förrän jag kan vara lugn inuti. Jag har tagit bort alla yttre faktorer som gjorde mig utbränd= dålig arbetsplats, dåligt förhållande & otrevligt umgänge . Nu är jag på ruta 1 och ska läka men jag finner ingen ro.

Annons:
Wony
2014-05-01 11:01
#1

Jag känner igen en del av det du skriver. Jag blev utbränd och deprimerad i höstas, blev sjukskriven och tar SSRI, i kombination med samtalsterapi. Det har gett bra resultat - nu mår jag för det mesta okej.

Jag har själv en mamma som bara älskar att ösa över allt gnäll på mig, fast det kanske handlar om något annat egentligen, som jag inte ens är intresserad av. Jag har märkt att det är en balansgång, som inte alltid är enkel. Nu har ju jag turen att inte bo kvar hos henne, utan med min sambo. 

Har du pratat med dina föräldrar om att du mår dåligt av den negativa stämningen? Att du inte vill ha det så? Jag tror att föräldrar vill väl för sina barn, men ibland slår det fel, tyvärr.

Bra däremot att du är mycket i naturen! Jag själv tycker att den är läkande. Kanske kan du testa någon slags meditation eller mindfulness?

Skogshumblan
2014-05-01 11:08
#2

Vill tipsa om två saker som hjälpt mig. Eft, det är en slags kbt-terapi där du själv aktivt "programmerar om" dina tankar och känslor så att säga. Inne på law of attraction iFokus. Finns många bra tips och googla på nätet eller youtube. ett annat tips är att lära dig stänga av de tankar du får som du inte vill ha. Så fort de tankarna dyker upp, säg tyst eller högt att du inte vill ha dem och börja tänka på vad som helst. Vet inte hur många gånger jag fick byta tanke spår varje timma innan jag fått lite reda i virrvarret. Önkar dig allt gott och hoppas du hittar sätt att komma igen, hel och starkare. Kram!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Lillmamsen
2014-05-01 11:28
#3

När du gått och lagt dig för kvällen kan du försöka koncentrera dig på andningen. Ligg på rygg och blunda, försöka slappna av i kroppen så gott det går.. 

Andas från magen, dra in så mycket luft du orkar, håll den inne i några sekunder och låt sedan luften långsamt andas ut.

När du känner dig orolig i kroppen är det bra att försöka flytta fokusen till att spänna muskler, det som är bra med detta är att du även kan göra det på ställen bland folk utan att någon märker det..  

Spänn alla muskler i kroppen i några sekunder och slappna sedan av helt. Känns det jobbigt brukar det också fungera att bara knyta nävarna, knipa ihop tårna, pressa benen mot varandra.
Ligger du i sängen kan du spänna en kroppsdel i taget, börja vid fötterna och fortsätta uppåt. Eller tvärtom såklart.

Det kanske känns jobbigt, men prova berätta för föräldrarna, tillsammans eller var och en för sig, kanske bara en av dem till och med. Berätta hur du känner, kanske inte på djupaste nivån om du inte känner att de kommer kunna handskas med det. Men testa att t.ex förklara att du kanske känner att du bär på en börda när du ser din mamma ledsen, maktlöshet och tar över hennes sorg.

Kanske är helt ute och cyklar men jag känner igen mig lite grann, så utgår helt ifrån mig själv.

Twinflamewolf
2014-05-01 12:54
#4

Hej Panama !

Du har fått många kloka råd och tankar i tråden och att du inte finner inre ro kan bero mycket på det negativa som pågår hemma hos er för är andra negativa tar vi lätt in dom känslorna och då blir resultatet att man får ingen ro inombords.

Jag brände ut mig för många år sedan och trodde då enbart jag var utbränd så ett litet tips av egen erfarenhet som kan skapa många olika former av oro,ångest och obalanser är att ta ett sköldkörtel prov.

Många läkare idag missar just den och utgår från att människor är enbart utbränd för symtomen är så ofantligt lika och jag fick diagnosen giftstruma där jag själv och läkarna trodde jag var utbränd men efter ett tips tog jag provet och sen blev jag så mycket bättre.

Nu behöver det ju inte vara sköldkörtel för dig men ett enkelt prov kan visa om värden är i obalans och värt att försöka för har man problem med den så får man ingen ro i all den tid du också tagit bort dom delar ur ditt liv som skapade utbrändhet.Utbrändhet kan även leda till att man får bekymmer med sköldkörteln.

Tycker som dom andra skrivit att du ska berätta hemma hur du känner och att du blir negativt påverkad av den negativa stämning som råder.

Hoppas innerligt det blir bra för dig,funderar på lite hur gammal du är för kanske ett eget boende skulle kunna vara lösning så du kommer från det negativa och får skapa dig en egen plats och oas som bara är din och fylla den med glädje och ro 🌺

Snigelkung
2014-05-02 11:49
#5

Meditera, det är precis vad du behöver!

Det går ut på att man ska koppla bort alla tankar och finna en inre ro. 

Jag tycker du ska meditera morgon och kväll för att koppla bort de onda tankarna så du kan klara av vardagen. 

Du kanske kan söka upp någon psykolog som kan hjälpa dig med stressen? ❤️

[Panama]
2014-05-02 16:32
#6

hej och tack för det fina ni skrivit !

Jag har kollat sköldkörteln hos en endokrinolog och de hittade inget som var konstigt . De  har kollat både blodprover och urinprover. Så där verkar det vara ok . Även om jag ibland misstänker att det är sköldkörteln ändå ! Ska se om jag hittar någon naturlig behandling . Har läst att vissa fått hjälp via kosten eller kosttillskott när de inte fått rätt hjälp av vården.

Jag försöker leva i nuet hela tiden men det går inte. Jag är konstant inuti en bubbla som är fyllt av mina tankar som nästan alltid är negativa om mig själv. Har en väldigt dålig självbild.

Jag förstår mina föräldrar och jag förstår att det är svårt att hålla humöret uppe när man har ångest och det är saker omkring dem som tynger. Men just nu är jag inte så stark att jag orkar höra om allt negativt . Och jag känner att jag även behöver umgås med positiva människor som lyfter stämningen och mig . 

Jag går hos en psykolog som inte förstår. Jag vet inte om man kan få be om att byta eller inte .. Träffar honom sällan och han säger inget uppmuntrande eller positivt . Han säger snarare saker som trycker ner mig och gör mig ännu mer ledsen. Han är lite väl knepig och jag litar inte alls på honom.. Men jag ska försöka klura ut vem det är man ska prata med om honom ..

Är väldigt ensam ,  och jag tror det är därför tankarna tar över. Jag får inte så många nya intryck när jag bara går hemma hela dagarna . Har inga vänner här där jag bor så jag spenderar den mesta tiden tillsammans med katterna eller så städar jag och hjälper till hemma. 

Dock har jag en familj som bryr sig om mig , det vet jag ju. Men behöver även finna inre ro när det blir negativt för då kommer ångesten direkt

Ni har inget tips på hur man kan göra för att ta sig ut ur isoleringen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: