Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

**Info om sajten Allt och lite till Andlighet Astrologi, horoskop, planeter m.m. Auran & chakran Behandlingsmetoder, terapier och hälsa Bilder & Foton Bytes, köpes, säljes, bortskänkes Böcker, kurser, mässor m.m. Dej vill jag fira Dikter, kåserier Drömmar Godmorgon, Goddag, Godkväll Healing Ifokus-info Konst och skapande Kristaller och stenar Lekar, humor och annat Matnyttigt Medialitet & mediumskap Meditation/avslappning Musik Mytologi, kultur och religion OT - Off Topic Presentationer och välkomsttrådar Psykometri och Intuitionsträning Tävlingar Undersökningar och omröstningar Växter, örter och blommor Änglakort, tarot och orakelkort
Behandlingsmetoder, terapier och hälsa

jobbig ångest , söker lite tips

2014-05-08 01:15 #0 av: [Panama]

Hej, detta inlägg kanske inte hör hit men jag testar ändå då det handlar om hur jag mår på insidan.


Jag har bestämt mig för att sluta med mina antideppressiva som heter Venlafaxin . Tydligen ska dessa vara svåra att trappa ner / utsätta  då de är beroendeframkallande . Man får bland annat symptom i form av ökad ångest & depression osv.

Har läst runt på internet men det är nästan bara hemska och negativa berättelser . Detta skapar bara massa oro och en placeboeffekt vilket gör att jag nu känner av massa symptom . 

Någon som har tips på hur man ska tänka för att må bättre? hur tänker man positivt? Alla tankar snurrar nu ( negativa) och de känns okontrollerbara och jag antar att det beror på utsättningen. Min hjärna låter mig inte var ifred . 

Ni kanske har kunnighet om det här med psykisk hälsa och hur man ska tänka och vad man kan testa att göra för att lindra besvären och må bättre. 

MVH

Anmäl
2014-05-08 12:41 #1 av: [Sol69]

Försök att fokusera tanken på det du har i livet som är gott och bra. Gå ut och försök att göra något som du tycker är roligt. Att låsa sig inne gör det oftast värre.. En del tycker att musik är lugnade eller meditation. Så det kan ju vara ett sätt att finna lite lugn och harmoni.. Om inte annat kanske vårdcentralen kan hjälpa dig med din nedtrappning och ge dig lite stöd..

Försök att tänka positivt även om det är en jobbig period.. Hjärta

Sajtvärd på Druid & Shaman och på Astrologi i fokus

Anmäl
2014-05-08 15:58 #2 av: [Panama]

tack!

Anmäl
2014-05-08 18:13 #3 av: Twinflamewolf

Oj först och främst ska du rådgöra med din läkare om medicinen så du på rätt sätt kan trappa ner speciellt eftersom den är beroende framkallande vilket kan bli tufft om det går för fort.

Just ångest är ju en svår sak och så enormt många människor som lider av den men ut och röra på sig,promenera,frisk luft och hitta på sånt som får dig att må bra det brukar kunna lindra en del.

Ångest är ju ett tecken på att vi inte mår bra,vår egen andes sätt att tala om att nåt är fel och att det behövs en förändring i vårt liv så vet du vad som orsakar din ångest kan du börja där.Plocka bort sånt som du inte mår bra av och för in sånt som gör att du mår bra.

Viktigt är också att låta alla former av känslor få komma fram.Är man ledsen,arg glad så måste man få ge utlopp för det.Att stänga in och lägga locket på ökar successivt ångesten men släpper man ut all smärta och sorg man bär på så lättar den så sakteliga och man återfår sin egen inre balans.

Gråt,skratt,ilska alla former av känslor är en livsviktig ventil som behöver ventileras för att vi ska må bra.

Mitt råd är först och främst att du tar upp med din läkare om att trappa ner och inte bara söker via nätet för det ska du inte lita på i första taget för alla är olika och reagerar individuellt men med rätt hjälp kan du trappa ner på ett bra sätt som fungerar för just dig.

Hoppas allt ordnar sig för dig och att du blir fri från din ångest Blomma


Anmäl
2014-05-08 18:30 #4 av: [Panama]

Jag har fått hjälp av läkare att trappa ner :)


Jo att få utlopp för känslorna är jätteviktigt men det är inte alltid jag vet hur . Men idag så kom gråten och jag grät nog i ett par timmar och det var så SKÖNT efteråt. Jag gråter nästan aldrig annars. 


Får börja med något kreativt kanske och få ut känslorna där.


tack!

Anmäl
2014-05-31 23:17 #5 av: ullis78

Skönt att du fått hjälp av läkare att trappa ner. Jag har själv gått på antidepressiva för ca12 år sen. Sen slutade jag för jag var nykär och allt kändes bra. Jag gifte mig och skaffade barn men var aldrig nöjd med något, hade ångest, var negativ, obefogat svartsjuk och rädd för allt möjligt samt hade ett maniskt kontrollbehov. Tills min man nu i våras efter 12 år fick nog och lämnade mig. Då minndes jag att jag en gång fått höra att man alltid kan ha låg serotoninhalt dvs dystymi. Jag hade tur och fick hjälp på en gång. Kännde så väl igen mig i den diagnosen. Nu äter jag Fluoxetin i rel låg dos och mitt liv har förändrats totalt för mig. Jag känner mig så mycket lugnare inombords och även min man ser en stor skillnad. Tyvärr är det ändå försent för honom som inte vill försöka igen. Detta gör mig såklart oerhört ledsen för jag älskar honom så. Men jag kan vara "normalt" ledsen.
Min poäng var att om du känner dig låg och fortsätter att ha ångest så kan man gå på en låg dos seratoninhöjande preparat konstant. Jag önskar att jag fått veta detta tidigare.

All lycka till med ditt liv och du är inte ensam!
Kram!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.