Annons:
Etikettmatnyttigt
Läst 2971 ggr
nillanb
8/10/10, 11:36 AM

Tar ni hand om bär och örter?

Tar ni till vara på det som bjuds oss gratis under sommaren?

Plockar ni in örter och bär… jag tycker att det är härligt att få lov att ta hand om bär och veta att det finns inga tillsattser, E-ämnen och liknande i det som serveras och lagats till hemma.

 

Annons:
Isa56
8/10/10, 11:58 AM
#1

Ja jag tar hand om det mesta. Vi har ju både vinbär, hallon, blåbär, lite krusbär och äppelträd plus lite örter. I år har det inte blivit så mycket, men annars brukar jag försöka hinn före fåglarna Tungan ute Det mesta fryser jag in eller torkar. Jag gör inte så mycket saft, sylt och gele numera, där är ingen som äter så mycket av det.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Anna-Helga
8/10/10, 12:13 PM
#2

Jag fryser in bären som de är och tar rätt på när det är läge så att säga! För att plocka kan jag göra tillsammans med barnen och slänga det i frysen hinner till och med jag! Hehe!

Visst är det ju fantastiskt att vi har tillgång till allt detta, alldeles gratis!

majlar
8/10/10, 12:21 PM
#3

När mina barn var små, var vi alltid ute och plockade det som fanns. Hallon, blåbär, lingon och även svarta och röda vinbär som fanns i vår svärmors trädgård. ´Det var syltning och saftning i en enda lång radda. Gott och nyttigt blev det.

Senare på hösten var det kantarellerna som gällde. Smörstekta och lagda på smörgås var mumma.

Det är fortfarande min favorit idag. Skogens guld är härligt att hitta och plocka.  Glad

Anna-Helga
8/10/10, 12:23 PM
#4

#3 Svamp har jag inte sett ännu å¨mina spaninsturer till häst… Glad Måste tipsa om att snart öppnar Svamp iFokus, håll ögonen öppna!

majlar
8/10/10, 1:11 PM
#5

Förra helgen var min gubbe och min svärson ute och plockade ca 7 kilo kantareller. När allt var rensat och klart,återstod ca 3 kilo. Det var mycket vatten i dom. Men ack så goda.Glad

[AnnikaOhlsson]
8/10/10, 1:11 PM
#6

Jag har ambitionen att göra detta, men är dålig på det tyvärr. Jag har perioder då jag pysslar med sånt mycket, sen försvinner det helt och hållet.

Jaja, jag blir väl en bättre människa vad det lider… Glad

Annons:
Anna-Helga
8/10/10, 1:13 PM
#7

Haha jaså har det med deet att göra hur bra människa man är? Ja men då jä**ar vad jag ska plocka! Skrattande

[AnnikaOhlsson]
8/10/10, 1:21 PM
#8

Haha…

Ja, riktigt så är det väl inte, men visst får jag lite dåligt samvete ibland när jag hör att folk plockar liter på liter med svamp, gör burk på burk med gele och flaska på flaska med saft :-)

Jag gör det som sagt ibland när jag "får ryck" Glad

Anna-Helga
8/10/10, 1:23 PM
#9

Tror inte på dåligt samvete, jag tror man ska vara glad för det man gör och hinner istället! Flört

nillanb
8/10/10, 1:26 PM
#10

Dåligt samvete ska man inte ge sig själv HyacintaFlört

Jag plockar lite då och då slänger det i frysen och gör sylt saft eller gele när jag känner för det en regnig dagCool.

Jag brukar stoppa några plast påsar i fickan när jag och hunden går våra promenader..hittar jag nåt på vägen så plockar jag om jag har tillfälleTungan ute

 

[GunillaR]
8/10/10, 1:38 PM
#11

Jag bor inte så att jag har omedelbart tillgång till bär och svamp, men jag har fått lite lavendelblommor från sonens trädgård. Har lagt dessa i två burkar med olja. De har legat några veckor nu och det finns redan en mycket stark doft av lavendel i oljan.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra, men jag skulle så väldigt gärna vilja göra tvål. Annars någon hudlotion. Jag får väl snart bestämma mig för vad jag ska göra. Några veckor till ska oljan stå med blommorna.

Anna-Helga
8/10/10, 1:44 PM
#12

#11 Vad använder du då för olja?

[GunillaR]
8/10/10, 1:48 PM
#13

# 12 - Vanlig solrosolja som jag köper i affären. En liter för 14 kronor!

Annons:
Anna-Helga
8/10/10, 1:50 PM
#14

#13 Kanonbra! Raps, kan det funka också? Obestämd

nillanb
8/10/10, 2:35 PM
#15

Ja självklart jag använder ekologisk rapsolja!!!

även olivolja funkar, men den doften är ju ganska genom trängande..då kan man behöva tillsätta lite eterisk doftolja.

 

Anna-Helga
8/10/10, 2:37 PM
#16

Lavendel, vad finns mer man kan göra doftolja av? Hur gör ni sedan då, när ni gör tvål eller liknande?

nillanb
8/10/10, 2:40 PM
#17

http://www.shenet.se/recept/start.html

här kan ni kolla det finns massor!!Tungan ute

 

Anna-Helga
8/10/10, 2:41 PM
#18

Tack snälla! Kyss

nillanb
8/10/10, 2:41 PM
#19

Vassgoo Flört

 

nillanb
8/10/10, 2:52 PM
#20

De oljor jag gör är mest för att ta till vara på örtens läkande egenskaper..

Lavendel olja är bra att stryka bå insektsbett, sår och solsveda bl a.

jag torkar den även och använder i te då den är lite lugnande, bra när man är uppstressad. Blanda den gärna med citronmelissa.

 

Annons:
AnnL
8/10/10, 4:32 PM
#21

Lägger in lite gurkor som jag själv odlat. Gör lingonsylt. Andra bär lägger jag in i frysen som dom är och plockar fram vid behov.

#20 Lavendelolja är också bra att blanda med för att spraya på hunden mot fästingar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

nillanb
8/10/10, 6:09 PM
#22

#21 Wow AnnL det visste jag inte om lavendel oljan! tack för tipsetSkrattande, jag har hört rosmarinolja…

Mmm hemodlade gurkor…blir nästan lite avisTungan ute är det svårt att odla gurkorna?

 

stina63
8/10/10, 7:45 PM
#23

Nillan jag skäms för jag är dålig på de.. Känner att min tid räcker inte till ännu.Skäms

Nä det är inte svårt odla gurkor men dom kräver mycket vatten.

AnnL
8/10/10, 11:36 PM
#24

# 22 Gurkor är lättodlade. Har fått massor dom sista åren. Men som stina skriver dom behöver vattnas om det är för torrt.

Jag har blandat lavendelolja, citrongäsolja, eukalyptusolja med vatten i en sprayflaska. Verkar fungera. Innan hade jag blandat rosmarin, timjan, vitlök men det fungera inte.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

[AnnikaOhlsson]
8/10/10, 11:56 PM
#25

Ikväll har jag tagit hand om en korg kantareller… vet inte hur många liter, men kan tänka mig runt tio?

Morbror älskar att plocka svamp, men gillar inte smaken. Jag älskar smaken, men gillar inte plocka… Så jag och mamma får dem. Ifjol fick vi runt 200 liter av honom sammanlagt!

AnnL
8/10/10, 11:58 PM
#26

# 25 Förvånad 200 liter. Där skulle jag vilja plocka svamp Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

[AnnikaOhlsson]
8/11/10, 12:01 AM
#27

Han rör sig över Kroppefjäll, det är allt jag vet, han är verkligen ute hela dagarna. Han går ut tidig morgon, plockar, kanske åker hem och äter och vilar lite, sen ut igen…

Annons:
nillanb
8/11/10, 12:09 AM
#28

Fantastiskt HyacintaSkrattande

Vilken härlig kombination han njuter av sitt plockande och ni för njuta av att äta utan at plocka..attans att jag inte har någon morbrorTungan ute

 

[AnnikaOhlsson]
8/11/10, 12:09 AM
#29

#28

Skrattande

penke
8/11/10, 12:17 AM
#30

Oja !
mer o mer, i år har jag lite mer tid att hinna plocka o skörda
det är nästan lyxigt ! *ler*

idag blev det 10 kilo vinbär,både röda o svarta
4 av de röda ska bli vin tillsammans med 6 kilo blåbär snabbfrysta från häromdagen

de röda är snabba att plocka,men tar längre tid att rensa
jag är vegetarian så jag vill inte göra vin på sniglar
de stora ,två cm är lätta att hitta,men de på 2 millimeter *söta* är lurigare ..

frukt o svamp..är lite vanligt

det jag är gladare för i år är,att jag redan kommit på att plocka örter o blader
tidigare år har jag upptäckt i october,visst ja..jag skulle ju… 

nu har jag rölleka,älgört,vinbärsblad o nässlor
som torkade,I tinktur och snart i olja
förhoppningsvis som salva senare
och fler örter snart :- )

ni som gjort, förr vilken olja är bäst som grund ?

penke

nillanb
8/11/10, 12:22 AM
#31

Olivoljan är ju en bra olja, men det luktar ofta*igenom* och man kan *tycker jag* förstärka med eteriskolja någon droppe.

Rapsoljan har ju inte lika genomgående egen doft.

Ekologist givetvisTungan ute

Fantastiskt Penke vad du lägger mycket kraft och energi åt detta!!

Jättekul att få läsa om din flit!, du blir en inspiratör Flört

 

penke
8/11/10, 12:31 AM
#32

Skäms tack
  jag känner mig nästan bortskämd som kan ..o får
använda min tid med detta.

oki,eko raps får det bli.
 (hade hört om raps att den inte var lika hållbar
annars var det ett "första val",mycket för den är neutral)

(tänker högt)
det jag fundrear på att göra salva med är röllekan
den har oxå kallats soldatens vän eller liknande redan av de romerska legionärerna,"bra för..mot allt" 
möjligen med några blad nässla,senare droppar älgört (salisylsyran)

tack för raps info oxå :- )

penke

nillanb
8/11/10, 12:36 AM
#33

Mmm den där röllekasalvan måste du bara berätta om sedan hur den blirCool!

 

Upp till toppen
Annons: