Annons:
Etikettkristaller-och-stenar
Läst 4315 ggr
LottaU
2009-01-31 00:48

Vad har ni för favoritsten/kristall?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns massor av olika stenar och kristaller.

Det är ju ganska vanligt att man har någon favorit som man har fastnat för.

Jag har kanske inte bara en som är favorit utan flera. Bergkristallen har alltid varit en favorit för mig och sen har jag även ett par till som jag tycker mycket om.

Spirit quartz, en ganska "ny" kristall, Aqua Aura, Fluorit med alla dess färger den finns i och sen Suguliten.

Fantastiska på sitt sätt!

Sen går det perioder för mig vad jag tycker om. Tycker mycket om Ametisten oxå!

Sen får jag inte glömma Golden Quartz!

Vad har ni för favoriter när det gäller kristaller och stenar?

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
Soffe
2009-01-31 11:53
#1

Jag gillar Ametist i alla dess former.. Den tilltalar mig mest på något vis..

evrekaw
2009-01-31 16:00
#2

Rosenkvarts… Konstigt egentligen, för jag gillar i vanliga fall inte rosa… Visste inte ens dess egenskaper när jag köpte min första rosenkvarts - men det visade sig vara precis vad jag behövde!

Framförallt tänker jag då på dess egenskaper att stärka band mellan nära och kära..

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Chakra]
2009-01-31 16:42
#3

Ametist, rosenkvarts, bergskristall, lapis lazuli och gul kalcit är mina favoriter.

TantAlma
2009-01-31 17:01
#4

Bergskristallen just nu.

Ljuset
2009-01-31 21:39
#5

Jag tycker bäst om bergskristall, ametist, rosenkvarts.

plastbaronen
2009-02-15 03:12
#6

Vet inte så noga… Det finns så många! Just nu är det kanske "ögonen" (falköga, tigeröga & oxöga). Jag gillar att de är tre olika av samma…  Tycker att de är fina också, med sina ränder.

Annons:
ringblomman
2009-02-15 18:06
#7

bergs kristall,,prismor(kristaller),diamanter och täljsten,,,som man kan forma ,,jag har köpt en staty med ett par som håller om varandra ,,den symboliserar mig och min man ..Älskar att ta på tälj sten finns ju ialla möjliga figurer..

Nu vet jag ju ej om detta går som de stenar ni menar ,,men stenar är det ju.."ler"

evrekaw
2009-02-15 21:35
#8

Citrinen har sakta vunnit mig på sistone - för sin ångestmildrade effekt… Ett varmt bad med några citriner i vattnet är lindring för själen om man är orolig… Jag lovar!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

haltalotta
2009-02-17 20:35
#9

För mig är det bergskristall, rosenkvarts och ametist som är favoriter.

lilla-ja
2009-03-02 17:41
#10

Ametist och rutilkvarts! Och sen har jag en våldsamt vacker landskapsjaspis…. och oceanagat…. och så falköga…

cillaj
2009-03-03 14:08
#11

Min månadssten är Ametist, en klar favorit, bergskristall och många andra beroende på behov.

CBA
2009-03-19 11:57
#12

Ametist och tigeröga har jag fastnat för…men jag har glömt lite vad de står för och deras "kraft"…någon som kan fräsha upp mitt minne :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

evrekaw
2009-03-19 16:13
#13

Har nyligen skaffat en Karneol, den är både vacker och har många positiva egenskaper!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
gismo
2009-03-19 18:38
#14

Jag kan ingenting om stenar,men tycker mycket om turkoser.De blir så varma och goa när man håller i en eller har någon på sig.

Gismo

evrekaw
2009-03-19 19:32
#15

#14 Turkosens främsta och bästa egenskap (tycker jag) är att den tar bort negativa engergier…

Den kan faktiskt skifta lite i färg om man som ägare bär den ständigt och vid tillfällen är fylld av olika slags negativa engergier, exempelvis sjukdom eller att man mår dåligt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Anikan
2009-03-22 10:42
#16

Den största favoriten är mitt vackra bergskristallhjärta, men sen finns det så många andra underbara stenar som också är favoriter: En vacker lila lepidolit, ametist, rosenkvarts, citrin, angelit.. Jag har en hel del stenar som är formade som hjärtan och dom är så vackra.

Ja listan skulle kunna bli väldigt lång, jag tycker alla mina stenar är underbara och det där med speciella favoriter varierar och ändrar sej lite då och då..

Zartha
2009-03-23 09:08
#17

Månsten, Granat, Solsten, Ametist, Bergkristall samt Häxsten

--------------------------------------------------------------

ObestämdFörst när vår hjärna ser ett mönster och en aha-upplevelse kommer ur det påstådda, sker en klang mot den egna erfarenheten och kunskap uppstårFörvånad

evrekaw
2009-03-25 14:18
#18

#17 Häxsten har jag inte sett/hört förut… Finns inte omnämnd i mina böcker heller… Vad är det för en sten? Hur ser den ut? Egenskaper?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Indiania
2009-03-27 11:04
#19

Tycker mkt om stenar och det växlar vad jag dras till.Mina favoriter är sugulit, citrin, bergkristall och månsten mf.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Emalj
2010-09-18 19:11
#20

Har alltid gillat ametist och när jag handlar kristaller väljer jag nästan alltid det instinktivt. Annars är akvamarin en faovrit, har märkt att den passar bra vid nerositet då min mage gör uppror och när jag har svårt att uttrycka mig.

Men när jag har på mig bergskristall känns det som om allt "förstärks" om jag tex har ont någonstans gör det ännu mer ont. Har försökt rena och programmera, någon som känt liknande?

Annons:
Isa56
2010-09-19 23:29
#21

För min del gäller just nu, Safir och två nya små kluster jag nyligen köpt en Celestin och en Tangerin.

#12 Här är ett litet utdrag, kopierat från mina artiklar på Tarotsajten. Hoppas det hjälper lite.Skrattande

Ametist. Denna ljuvliga allroundsten. Namnet från det grekiska ordet "Amethystos" som betyder "icke berusad".

Den kan läggas lite överallt i hemmet för att ge lugnande vibrationer. Använd dem som smycken eller meditera till dem. En Ametist i handen när du mediterar ökar din intuition och öppenhet.

Den finns omnämnd i bibeln (I andra Moseboken nämns den som en av de tolv stenar som fästes på översteprästen Arons sköld.) och även spiritister hyllar den för dess magiska kraft. Den har renande och starka vibrationer som är djupt lugnande för känslolivet och våra tankar. Bra mot huvudvärk, sömnproblem, stress eller negativa energier från omgivningen.

Tigeröga. För den som söker klarhet, yin och yang blir lättare balanserade. Den ger energi och förståelse till områden där du behöver en vaken blick för det praktiska, materiella och konkreta frågor. Stenen står också för välstånd och rikedom. Kunskaperna att se in i framtiden blir bättre. Den är grundande och bra vid inlärning och koncentration

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

timmelin
2011-01-26 17:37
#22

O har köpt mina första stenar.

Det blev 7 stycken. Dom som kroppen sa att jag behövde just nu.

Mina stenar är.

1. Guld Kalcit

2. Akvamarin

3. Bergskristall

4. Citrin

5. Snökvarts

6. Prehnit

7. Jet

Det är blandningen för tillfället. :)

[AnnikaOhlsson]
2011-01-27 11:16
#23

Ametist är alltid den sten jag "dras till" av någon konstig anledning. Men även Tigeröga och Bergskristall!!

Skogshumblan
2011-01-27 16:10
#24

Kan inget om stenarnas " krafter" men ska jag gå på utseendet enbart gillar jag bergkristalll, aquamarin och tanzanit. Rosenkvarts är vackra också.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

timmelin
2011-01-31 09:22
#25

Det är precis så du ska göra skogshumt, du ska egentligen inte veta något om stenarna innan du väljer dom.

Jag på vilka som känns rätt, sedan har jag ju min pendel också vilken jag testar ibland, och oftast så är känsla och pendell samma, men inte alltid.

Skogshumblan
2011-01-31 10:58
#26

Timmelin. Okej, tack för ditt råd! Skönt att vi kan hjälpa varandra på dessa sajter:)

En fråga, om någon kan svara.

Jag har i meditation fått till mig att jag är urberg. Kan det finnas ett sammanband mellan urberg som ju är grumligt i färgen och de rena klara färger de stenar jag gillar har? Som att jag vill balansera upp ljus, färger och skärpa? ( Låter ju helknäpp min fråga kanske. Men lite ying& Yang tänker jag mig det som)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

timmelin
2011-01-31 14:03
#27

Hej. tack för att du gillade att jag hjälpte dig. det är det som är så bra med fokus sidorna ju Glad

o intressant teori, kan vara så. ying o yang är ju balanserande och det låter rimligt ditt tänkande.

Annons:
Skogshumblan
2011-01-31 15:36
#28

Timmelin. Ja det är jättespännande det här! Tack för dina svar, en fortsatt fin vecka och dag önskar jag dig!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

timmelin
2011-01-31 15:58
#29

tack detsamma

Ilya
2011-02-03 00:31
#30

Karneol är min favorit.

Gillar rosenkvarts, ametist, bergkristall och rökkvarts också!


Ilya
2012-11-12 21:20
#31

Haha tänkte precis skriva att Karneol är min favoritsten, och så ser jag att jag redan svarat på det för snart 2 år sen, haha!

Stämmer fortfarande alltså.. gillar rosenkvarts, ametist, bergkristall och rökkvarts fortfarande!

Älskar hematit också! Har tre st hematit-ringar som jag älskar :)


BloodyWolfTooth
2013-01-05 22:12
#32

jag har en fråga

flinta sten räknas de för jag har alltid gillat flinta.jag har ju alltid plockat på mig massa stenar… jag kollar igenom stensamlingen och jag ser att det är  ganska många flintor alltid gillat flinta då jag också är mycket intreserad av stenåldern och så … då använde dom ju flinta… fast nu kom jag ju bort lite fraån vad jag ville ha sagt.:P

Räknas flintaa till stenar/kristaller med en speciel egenskap ? och i så fall vilken/vilka?

som sagt flinta är en speciel sten för mig Glad

tacksam för svar  // BloodyWolfTooth

Wony
2013-01-10 20:01
#33

Jag har ärligt talat ingen som helst aning om flinta räknas in till den sortens stenar eller inte. Men jag måste ändå säga att flinta kan vara riktigt fint åtminstone.

Personligen tror jag att nästan vad som helst kan bli speciellt för en själv, beroende på hur man känner, även om stenen i fråga kanske inte traditionellt har speciella egenskaper.

Men jag hoppas att någon med större kunskap svarar på den frågan…

[luneri]
2013-01-14 00:24
#34

jag tycker om citrin, rosenkvarts och granat allra mest.

Annons:
citytjejen
2013-01-15 18:04
#35

Jag gillar rosenkvarts och bergkristall mest, de har hjälpt mig mycket när jag mått dåligt och inte varit på topp. De gör även mycket gott när jag redan mår bra!

/Christina

Upp till toppen
Annons: