Annons:
Etikettkristaller-och-stenar
Läst 15137 ggr
LottaU
2008-02-01 15:45

Moldavit

Image:Moldavite Besednice.jpg

.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
LottaU
2008-02-01 16:01
#1

Moldavit hör till gruppen tektiter, som kallas glasmeteoriter eller tektiter. Meteoriter är som bekant en meteorsten som fallit ned på vårt jordklot från den nebulosa vårt klot är en del av.

I regel består meteoriter av silikatminiraler, men ibland kan man finna en som är bildad av glas som smält under oerhört höga temperaturer. Ordet tektit kommer från det grekiska ordet tektos, som betyder smält, och varianten moldavit återfinns nära floden Moldau i Tjeckien. Färgen är som regel flaskgrön eller olivgrön, men den kan också vara ljusgrön, brun eller intensiv grön. Den är halvgenomskinlig och har ofta små inneslutna bubblor, som uppstod när glaset var flytande.

Moldavit kallas också "stenen som föll ned ifrån himlen" och den har uppskattats vara 14,8 miljoner år gammal.

Moldavit är en mycket andlig sten, vilkens förnämsta egenskap är att väcka människans lust och förmåga till andlig växt. Den ger oss möjligheten att förstå meningen med våra liv och att kunna se hittills oupptäckta sidor av oss själva - vår egen andliga sida. Arbetar vi med moldavit under en period, blir den andliga aspekten mer meningsfylld och utgör en allt större del av vårt liv.

Moldavit är en stark sten, som kan skapa stora förändringar i vårt liv, och när du är färdig, kommer den att ge dig större mod till att fatta viktiga och avgörande beslut i livet, med en känsla av djup, inre frid, beskydd och glädje. Den hjälper oss att bättre lyssna till livets gåta, till att söka sanningen i oss själva, och den skänker en stor känslomässig förlösning när den används på hjärtat.

Den lämnar kvar en upplyftande stämning av glädje över tillvaron i oss. Kärlekens ljus skiner i var och en av oss och moldaviten lyfter upp det till ytan.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

FiaH
2008-02-01 16:10
#2

Oj vilken fantastisk sten, den har jag aldrig sett, en sådan vill jag ha.

LottaU
2008-02-01 16:22
#3

Visst är den! Jag vill också ha en, men dom är så dyra.

I och för sig så väger dom inte så mycket.

Moldaviten kostar 70:-/gram Så det blir 70000:-/kg

Så allt beror på hur stora dom är. Jag tror att det som dom säljer här i Sverige är nog någon cm bara!

Jag ska nog ta reda på hur mycket en sten väger Skrattande

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

FiaH
2008-02-01 16:35
#4

#3 Ja, gör detSkrattande

AlexandraP
2008-02-01 17:57
#5

WoW säger jag bara :)

hilal
2008-11-04 17:29
#6

så snygg! det första jag tänkte var " va lik den är kryptoniten"

ni vet den som försvagar superman:-p

och den kallas ju även för "stenen som föll från himlen"

helt klart en kryptonit ju!!Tungan ute den vill ja ha:-)

Annons:
AnnMarDan
2011-04-05 08:39
#7

Var kan man köpa moldavit i Sverige?

 

//Maria

[Chakra]
2011-04-05 09:49
#8

#7 Kolla på Kristallrummet

Upp till toppen
Annons: