Annons:
Etikettmedialitet-mediumskap
Läst 4779 ggr
LottaU
1/25/08, 9:44 PM

Vad är Telepati?

Med telepati menas förmågan att få direkt mental kontakt med en annan person utan att man meddelar sig med hjälp av språk, koder, tecken eller andra fysiska signalformer, kort sagt tankeläsning. Flera vetenskapliga experiments har utförts genom åren, men inga resultat som tytt på existensen av telepati har klarat kritiska granskningar, utan har visat sig antingen bero på metodfel eller inte varit upprepbara av oberoende forskare. Detta gör att telepati allmänt betraktas som pseudovetenskap. Telepati beskrivs i många religiösa texter, och inom skönlitteraturen framför allt inom science fiction och fantasy. I Sverige bedrivs forskning vid Stockholms Universitet under ledning av Dr. Jan Dalkvist och vid Göteborgs Universitets Psykologiska Institution.

Redan på 1800-talet började man studera fenomenen vetenskapligt, och de banbrytande arbetena på området utfördes av det engelska sällskapet för psykisk forskning, SPR, som bildades 1882. I synnerhet bör Frederic W.H. Myers nämnas. Det var han som skapade beteckningen telepati (tankeöverföring på avstånd) för kommunikation mellan olika individers själssystem utan förmedling av de kända sinnesorganen. I den vetenskapliga forskningen fick man huvudsakligen stödja sig på experimentell telepati. Den skiljer sig från den spontana genom att både sändaren och mottagaren starkt koncentrerar sig på att sända respektive ta emot ett visst meddelande. Vid spontan telepati tycks båda delar försiggå fullständigt omedvetet, vilket dock inte utesluter att båda parter kan vara aktivt engagerade i förloppet.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Annons:
LottaU
1/25/08, 9:44 PM
#1

Telepatiska växter

År 1873 skrev engelsmannen J. Burdon Sanderson en avhandling om elektrisk aktivitet i växternas blad, och sedan dess har mer eller mindre fantasifulla spekulationer om växternas känsloliv sett dagens ljus. De mest uppseendeväckande teorierna kom från den amerikanska lögndetektor-experten Clive Backster, som 1968 offentliggjorde några experiment han bara kunde tolka på ett sätt; växterna har psi-förmåga. Han kopplade en polygraf till en filodendron i hopp om att kunna mäta förändringarna i den elektriska ytspänningen när växten sög upp vatten, men det blev inget utslag, inte heller då han doppade ett av dess blad i varmt kaffe. Men när han kom på idén att bränna växten, visade apparaten en klar skräckreaktion, och Backster ansåg att växten måste ha ett slags telepatisk förmåga. Senare ansåg han sig även kunna visa att växter reagerar när levande räkor kokas i deras närhet och att växter har minne. En person slet itu en växt inför en artfrände, och sedan dess reagerade den överlevande växten med skräck, som registrerades på apparaten, varje gång samma person var i närheten. Liknande resultat har rapporterats från Sovjet sedan 1972, och amerikanen Scott Hill, numera bosatt i Danmark, berättar att han varit med om ett försök vid ett sovjetiskt universitet där man fick en växt att reagera genom att man plågade en katt.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

LottaU
1/25/08, 9:45 PM
#2

Ganzfeld 

Idé

Ganzfeld kan översättas med "helt fält" eller "homogent fält" (engelska total (sensory) field) och syftar till att reducera det ovan nänmda bruset med hjälp av en mild form av sensorisk deprivation. Ganzfeldexperimentens utformning bygger på hypotesen att telepatisignaler kan finnas där hela tiden men att de är "maskerade" för de flesta människor av "bruset" från alla våra medvetna tankar och intryck som vi upplever vid vårt normala medvetandetillstånd. Det skulle förklara varför spontana upplevelser av telepati tycks vara vanligt vid förändrade medvetandetillstånd så som när man drömmer, vid hypnotisering och meditation. Detta brus kan tänkas vara reducerat vid sådana tillstånd.

Metod

"Brusreduktionen" åstadkoms genom att försökspersonens ögon täcks med halva pingisbollar (för att ta bort alla synintryck) samtidigt som han eller hon får ett par hörlurar där så kallat vitt brus kontinuerligt spelas upp (för att ta bort alla hörselintryck). Personen får sedan sitta så mjukt och bekvämt som möjligt och slappna av. På en annan plats visas samtidigt en slumpmässigt vald bild eller filmsnutt för en person som agerar "sändare" och försökspersonen ombeds att genom telepati försöka "se" vad sändaren tittar på för något. Efter detta får mottagaren se fyra bilder/filmsnuttar och avgöra vilken som sändaren såg. Experimenten bör vara utformade på ett sådant sätt att varken mottagaren, domarna eller försöksledarna vet vilken bild/film som visades för sändaren innan domarna är klara med sin bedömning.

Experimenten har dock kritiserats för att vara genomförda under dålig isolation mellan sändare och mottagare, att inte kopior av originalbilderna visat för mottagaren för att på sätt undvika att de visar spår av att ha hanterats, att bilderna inte visats för mottagaren i slumpad ordning för att undvika problemet med att människor ogärna väljer det första alternativet samt för att även försök där mottagaren valt rätt bild i färre än de förväntade 25 procenten räknats som stöd för telepati, vilket förklarats med motvilja mot försöksledaren.

Från wikipedia.se

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

LottaU
1/26/08, 10:19 PM
#3

Tror ni på att telepati fungerar?

Har ni varit med om det själv?

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

AlexandraP
1/27/08, 1:06 AM
#4

Jo det tror jag verkligen, finns så mkt man har hört om detta! men det är inget jag vart med om själv riktigt.

Soffe
11/26/08, 5:48 PM
#5

Ja jag tror på telepati och har varit med om det många ggr..

mayolica
11/27/08, 9:15 PM
#6

jag har ofta upplevt omedveten telepati. tex många gånger när jag har varit och handlat,har jag tagit någon vara utan att tänka på vad jag gör. när jag kommer hem frågar någon hemma hur jag kunde veta att personen var sugen på just det,och att personen tänkt på det.

jag har upplevt så många märkliga sammanträffande på olika sätt,så visst tror jag på telepati.Glad

~ mayolica ~

Annons:
Indiania
12/9/08, 3:13 PM
#7

Jag tror på telepati, har upplevt det omedvetet många gånger.
det är sådant som förgyller vardagen!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Soffe
12/9/08, 5:56 PM
#8

Ja det är alltid lika förundrande när det händer..

mayolica
12/12/08, 6:55 PM
#9

jag tror att det finns olika slags telepati.

~ mayolica ~

Soffe
12/12/08, 9:39 PM
#10

#9 Hur då? Vore intressant o få höra..

mayolica
12/13/08, 11:34 AM
#11

10.oj, det var svårt att få till hur jag menar. egentligen tror jag att allt i universum är ett,och hör ihop.  det jag tänkte på var kollektiv telepati.att alla tankar sänds ut i universum och det kollektiva medvetandet,och kan fångas upp av vem som helst varsomhelst.

 tänkte oxå på telepati mellan familjemedlemmar och närstående,en klassiker är väll att man har gått och tänkt starkt på att ringa till någon(som man inte pratar med jätteoffta)och den personen helt oväntat ringer. har märkt att det händer väldigt många olika märkliga sammanträffande,som kan förklaras med telepati.

telepati med djur verkar vara ännu vanligare,märkte av det offta när vi hade djur.

 det verkar oxå som endel telepati sker omedvetet och endel mera medvetet.

~ mayolica ~

Soffe
12/13/08, 8:10 PM
#12

#11 Ok.. Nu förstår jag mer hur du menar :-)

ringblomman
1/29/09, 11:03 PM
#13

Jag tror,,då jag har en son som brukar komma hem och prata om det jag tänkt eller pratat med min man om,,,som han inte ALLS kan veta..Min minsta dotter har gjort så några ggr,,men sonen gör så i perioder dagligen!!!

Lite små läskigt,,

Jag brukar veta skolans matsedel utan att ha läst den !!! men om det beror på att man själv gått iskolan eller telepati kan man tvista om ..

Annons:
evrekaw
1/30/09, 7:01 PM
#14

Vi behöver ingen nummerpresentatör… Min man tycker jag är spooky, jag liksom bara vet vem det är som ringer. Om det inte är till mig säger jag åt den i familjen samtalet är till att svara…

Har funderat över om jag gör någon form av supersnabba rationaliserningar i huvudet angående tidpunkt, dag och närliggande händelser… Men jag vet inte säkert…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

ringblomman
1/30/09, 9:33 PM
#15

Evrekaw  ,,Gud så bra,,då vet du ju när du inte behöver svara!!! om det är någon du inte kan prata med just då eller vem du ska ringa upp när du har tid..Toppen…

Kan du känna vem som ringt om ni ej varit hemma?

mvh ringblomman.

evrekaw
1/31/09, 4:08 PM
#16

#15 Nej, har aldrig tänkt på det där om någon ringt när vi inte är hemma… Ska testa den! Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

zabelle
2/2/09, 2:11 PM
#17

Jag visste alltid när min ex man var på väg hem.

5 min innan han var hemma, hörde jag alltid ytterdörren slå igen. Jag tyckte det var väldigt obehagligt, innan jag vande mig.

Zabelle   

ringblomman
2/2/09, 2:37 PM
#18

Min son kunde föklara väg skyltar som liten,,och läsa på dom ,,utan att han förstod det själv..!!!

Min man och jag tappade hakan flera ggr,,dock så är man van så man reflekterar inte så mycket längre man liksom tar det för vad det är ..Nu är han ju större ..

Men läskigt var det ,,Gammal själ tror vi..

Pepparkornet
2/4/09, 9:35 AM
#19

Jag "känner ofta på mig saker",vet när vänner&familj mår dåligt eller om något inte är som det ska.

Är det Telepati eller är jag synsk?

Soffe
2/4/09, 11:55 AM
#20

#19 Kallas intuition enligt mig ;-)

Annons:
zayla
4/1/09, 1:06 AM
#21

Telepati har jag då o då…… brukar känna på att det är mamma som ringer… eller så kan man få känsla av att det är en speciell person som man inte hört på ett tag. När jag var yngre hade jag o en kompis nästan jämt telepati innan vi skulle ringa till varandra. Vi tyckte det var jätteroligt, men jag fattade då inte vad det handlade om förrän senare när jag läste om det…troligen i någon tidning. Brukar ha lite inutition ibland vad min katt vill… ofta handlar det om mat på morgonen som hon signalerar till mig, men så ser jag också på hennes sätt att röra på sig. Har nog säkert upplevt telepati på andra håll också, men minns inte vilka de var.

KaninenWilma
9/18/10, 6:59 PM
#22

Är telepati något som man  kan "lära" sig?

powderpuff
9/18/10, 11:59 PM
#23

Jag brukar köra med telepati på mina hundar. De kan sätta sig och lägga sig när jag "tänker" det Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Soffe
9/19/10, 12:01 AM
#24

#23 Det har jag oxå provat många ggr och det fungerar riktigt bra Glad

powderpuff
9/19/10, 12:07 AM
#25

#24 Det är rätt häftigt. Jag har 3 hundar och de "fattar" olika snabbt alla 3 så man ser ju att de är olika mottagliga de också.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

KaninenWilma
9/19/10, 12:58 AM
#26

Men va coolt..
Önska jag kunde göra så :(..
Skulle vara grymt härligt att förstå sina djur…

powderpuff
9/19/10, 1:04 AM
#27

#26 Om du har hund eller har hund i din närhet så testa. Jag borjade med att jag satt i soffan och en av mina hundar stod nedanför så började jag tänka "sitt" fick tänka lite extra i början men rätt snabb förstod hon vad jag ville Glad Det är jätte häftigt när de gör som men ber de tyst Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Annons:
KaninenWilma
9/19/10, 1:08 AM
#28

#27: Har en kanin som sitter brevid mig..
Ska jag tyb "blunda" och bara tänka "ligg, Ligg, ligg" osv? ..

Åhh, var härligt det skule vara om det funkar !! :P

KaninenWilma
9/19/10, 1:11 AM
#29

#27: Kom på att han vet ju inte vad "sitt" osv är :( ..
då är det ju inte så lätt, då fattar han väll inte ?.

powderpuff
9/19/10, 1:17 AM
#30

De är nog lättare med en hund ;-)

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Soffe
9/19/10, 5:04 PM
#31

#25 Ja det är häftigt :-) Det funkar även på min katt oxå :-) Fast inte sitt o ligg *hehe*

Upp till toppen
Annons: