Annons:
Etikettmytologi-kultur-och-religion
Läst 2077 ggr
Tuva-Lena
2012-03-18 00:42

Dåtid, framtid, nutid = här och nu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni om det?Obestämd

Jag läste en text idag som berättade om den Odiska manteln, som skall ligga en bit utanför jorden, ja faktiskt en bra bit utanför, och där står tiden stilla. Där finns alltså både dåtid, nutid och framtid på samma ställe. Allt som har hänt, allt som händer och allt som kommer att hända finns redan förutbestämt inom denna "mantel".

Vad tror ni, är tiden bara här och nu? Vi behöver alltså inga klockor egentligen för tiden cirkulerar ständigt runt runt kring samma axel.Obestämd När den har gått runt ett varv så börjar den om från "ruta ett" igen.. Svindlande tanke, eller hur?Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
penke
2012-03-18 20:45
#1

..det är ..spännande att våga låta tankarna leka
våga klura om nya tanke-banor
jag kommer ihåg en ..fråga på ett gammalt fora,om ..hur tiden ser ut

jag hade bara tagit den som ..självklar..

första tankarna då var,som en rak väg framåt,mot horisonten
snart..med viss fåfänga en bred motorväg o jag i en ..Turbo ..WROOOM !!

men,det var något som inte ..stämde

så mycker upprepas ju,återkommer
cykliskt,lite som du/odiska manteln är inne på ..

jag minns inte om det var i samma tråd eller samma svar..jag fortsatte fundera

för jag det stämde fortfarande inte ,,riktigt 
vi repeterar hela ..tiden,som årets gång vår,sommar,höst,.vinter
vi ..mäniskor är ju likadana,i våra cirklar
våra vårar,sommrar,höstar,o vintrar,många.många under livets gång 

det som inte stämde.fattade jag när jag råkade..titta åt sidan,såg ett kollegieblock
dess spiraler i bak-kant
när jag kikade igenom spiralen,
cirklar med en liten förskjuting fattade jag
så är det
tiden är en cirkel,nästan
efter ett varv blir det cirkel 1,01
nästra varv cirkel 1.02 

Nästan samma,bara lite färskjutet *ler*

tiden är en illusion,det är också bara en illusion att vi står kvar på .."samma ställe"

det ÄR en svindlande tanke,även om den inte gör mig lika *yr* längre .. :- )

om det blir än mindre linjärt? (tiden)
eller bara som en vertikal pelare,i en punkt(?)
att alla inkarnationer,händeleser,kommande,upplevda utspelas i ett enda ögonblick …under o ovanpå varandra
..jag fattar det ibland..(rent tekniskt)
men,jag är inte riktigt hemma med det …än(?)… 

däremot menar jag att vi ska Leva,här o Nu.

,  penke

stina63
2012-03-19 22:45
#2

Väldigt intressant de ni tar upp,  jag får fundera  på detta men Men nog är det som ni skriver om. Tiden finns inte för det är förutbestämt redan, Eller

Tuva-Lena
2012-03-20 00:32
#3

Penke! Du talar som en häxa! Bravooo! För precis så ser man det som häxa. Allting cirkulerar i spiralform, tiden är inte linjär som många tror,  d v s att vi endast går mot en framtid, och har en dåtid bakom oss. Tiden är nu, hela tiden skulle man kunna säga. Glad

Tänk dig Stina, när du får kontakt med andra sidan. Hur är det möjligt, om den ligger bakåt i tiden..? Nä det blir svårt det, men om den ligger här och nu fastän det hände tidigare - enligt vår tideräkning då - så blir det så mycket enklare. Allt som har skett kan vi nå genom att det finns närvarande fortfarande med andra ord. Och nåt som låter ändå mer kittlande, är att det som kommer att hända också finns här och nu - men det kräver en del av oss om vi skall kunna "se" det förstås.. Flört

Är det inte en underbar tanke?Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

stina63
2012-03-20 21:29
#4

Hehe Tuva Låter väldigt klokt,,Spiralformen i kollegieblocket är häftigt tänka så penke om tiden, Det är nog inte förren ett par år sedan kanske 10 år som jag har lärt mig att leva nu. Innan så var tiden viktigt jag levde inte nu utan längre fram. Planerade levde längre fram, Men de gör jag inte nu jag lär mig mer och mer.Skrattande

För tiden tiden som är förliden kan du aldrig återfå. Så sa en klok gumma till mej.

Upp till toppen
Annons: