Annons:
Etikettmytologi-kultur-och-religion
Läst 1801 ggr
Wand
10/10/12, 2:52 PM

Judendomen

Hej!

Jag kunde inte leta fram någon sajt där jag mest passande skulle kunna dela med mig utav detta. Insatta personer får gärna bidra med sitt!

I alla fall så är jag uppfödd som agnostiker, jag kan fortfarande bäst identifiera mig som detta då jag är alldeles för vetenskapligt och logiskt lagd för att kunna tro på övermänskliga historier.

Grejen är den att jag räknar mig själv som judinna. Kan det låta mer fel?!

Jag är inte konverterad och har inte tillräckligt att komma med för att få göra det, jag misstänker att tro till Gud är rätt viktig för att få genomföra detta…

Varför räknar jag mig då som judinna? Ärligt talat så vet jag inte, det är bara så det känns, jag känner mig tydd till judendomen och vill kunna säga att jag är judinna. I många år har jag känt så här, jag tror att det började då jag var 13 och började studera religion i skolan på ett djupare sätt än i småklasserna. Judendomen känns så rätt.

Måste jag konvertera för att kuna se mig själv som judinna? Om jag vill att mina framtida barn ska räknas in i judendomen ( men självfallet uppväxta med egen vilja och möjligheten till att "gå ur"), måste jag konvertera då?

Jag har själv haft kontakt med en jude via blogg som sade att man alltid får konvertera om man vill - tron till Gud var mindre viktig. Andra påstår att man måste kunna påvisa en stark tro. Vilja har jag men jag kommer nog aldrig kunna tro på en gud.

Man må väl ändå kunna dra sig till vilken religion man vill oavsett om man konverterar eller ej?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wony
10/10/12, 3:54 PM
#1

Spontant tycker jag att du kan anse dig ha vilken religion som helst, utan att officiellt konvertera. Visserligen måste du såvitt jag vet konvertera "på papperet" om du vill att dina barn ska kunna tillhöra en religion automatiskt.

Men jag är inte särskilt insatt faktiskt, så vi får se om någon annan som kan mer om det svarar! Glad

Pelle Långlös
10/10/12, 4:19 PM
#2

Tillhör du någon annan kyrka så måste du nog konvertera och få det på papper. Du måste vara inskriven i en judisk kyrka om dina framtidsbarn skall få samma. Tror jag iaf.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wand
10/10/12, 5:21 PM
#3

Tack för svar! Är skriven i svenska kyrkan, blev döpt som liten spädis, men har haft planer på att gå ur i vilket fall som helst så det är ju bara bra att ha en anledning…. ;D

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Monsva
10/10/12, 6:48 PM
#4

Hej!

Får jag fråga vad det är i judendomen som lockar dig?

Wand
10/19/12, 11:31 AM
#5

Hej!

Då jag skrivit detta inlägg även på andra sajter så orkar jag inte svara personligt, så detta postar jag som svar i samtliga trådar bara för att uppdatera lite snabbt.

Har pratat med judesällskapet i Stockholm och nästa konvertering för nya judar kommer hållas i september 2013, jag kommer troligen att deltaga här.

Jag måste konvertera för att få kalla mig själv judinna, så det är ett mål jag har fr.o.m nu.

Då jag berättade att jag inte har någon tro till en gud så blev de skeptiska, men jag är fortfarande tillåten att konvertera.

Anledningen till att jag vill bli judinna är okänd, det bara känns. Ungefär som när man bara VET att något är rätt för en, det går inte att sätta fingret på det. Jag är själv väldigt förvirrad över hur jag känner över detta, men jag vet att det är något jag vill göra. Så är det bara.

Vi får se hur det går.

Tack för alla svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wony
10/21/12, 7:40 PM
#6

Ja, ibland vet man bara - det är inte alltid det finns någon enkel förklaring. Om du verkligen vill detta, så klart att du ska ha det som mål och sträva mot det! Glad

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig med det!

Annons:
[akumas7]
11/2/12, 12:45 PM
#7

Vad intressant, själv så är jag av rasen juda ;) Eller bara 25% men jag ser mig själv som judinna, men jag skulle aldrig gå med i den religionen. Det jag vill komma med är att det finns 2sorters judar, de som är de via ras och de som är det via religion och de båda behöver inte gå hand i hand ;)

Upp till toppen
Annons: