Meditation/avslappning

meditation och svår ångest.

2013-02-04 19:48 #0 av: jayman87

Hej alla!

Jag har haft problem med ångest, vanföreställningar, paranoia och en massa olika problem genom mina dagar.

Har börjat använda meitation för att finna en slags inre ro men är lite rädd av mig för visioner som kan dyka upp osv.

Är för tillfället inne i en oerhört ond cirkel i hjärnan och känner mig väldigt vilsen.

Exempel på hjärnspöken är att jag för några dagar sedan satt och försökte lugna min oro med meditation och andningsövningar och så dök en väldigt oklar bild av att jag körde bil och hade något i handen likt en dricka flaska eller något.

Detta satte fröna i min skalle att växa och tillsist gick det så långt så jag trodde att det var något slags tecken eller liknande mot något som ska hända. Enligt andra på ett utländskt forum så ska man inte gå för djupt in på visioner och drömbilder i huvet som något slags meddelande men jag är som sagt helt ny till detta och jag vet att min ångest alltid verkar hitta ett sätt att störa mig.

 

Tankar kring detta?

 

mvh

Anmäl
2013-02-04 21:21 #1 av: Wony

Spontant tror jag att det är som andra säger - man bör nog inte tolka in allt för mycket in det man ser eller upplever under meditation. Detsamma gäller troligtvis även vanliga drömmar man har om nätterna.

Men samtidigt kan det vara tecken på något, eller ett meddelande från ditt inre, så att säga. Jag tror inte att man kan säga att det aldrig är så, eller att det alltid är så. Jag brukar gå på magkänslan, den allra första. På något sätt "vet" jag om det är irrelevant eller viktigt för mig.

Men du säger att tankarna växte, hur kändes det från början, precis efteråt?

En sak som skulle kunna hjälpa är att du försöker gå in med inställningen att det inte är något viktigt tecken eller så. Eller kanske att du efteråt resonerar kring det som växer sig stort. Varför skulle det kunna vara ett tecken? Vad talar för och emot? Konkretisera det hela, och försök förstå varför du tänker som du gör och känner som du gör. Glad

Jag kommer faktiskt inte på något annat så här direkt, men det är väl i alla fall något att börja med!

 

Anmäl
2013-02-05 08:20 #2 av: Pelle Långlös

Med meditiation och mindfulness så skall man låta tankarna komma så att man bara noterar dom och sedan låter dom försvinna. Har du just börjat så kan det vara svårt att hitta rätt knep så öva några gånger i veckan. Inte när du är inne i en värsta ångest/panik tid. Kör när du är mera lugn så att du blir mera mottaglig för detta. Så om du övar några gånger i veckan så kanske det lugnar ner sig i dig liv så småning om.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-02-26 10:18 #3 av: Korlis

Observera tankarna och se att de är inte du. Du är den som observerar, tankarna är automatiska, något du kan uppleva, observera...

Försök se hur det är att "bara observera". Du kan observera vad du vill, även vad du kan se, höra, lukta, etc... Men det kanske kan vara värt att även se tankarna för vad de är, så att du inte rycks med i dem och får dem att växa sig större och stärka din ångest och andra negativa känslor.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.