Annons:
Etikettväxter-örter-och-blommor
Läst 1144 ggr
Pelle Långlös
2013-03-16 15:43

Vad skall ni göra till våren?

tja det kanske låter lite långt till våren nu när det är bortåt -20 grader på nätterna men planera kan man göra. Har ingen aning om hur det ser ut utanför mitt vardagsrum. Vet att det finns stenplattor men inte hur långt ut från huset. En rabatt har tittat fram under mitt fönster. Det sticker upp "pinnar" där och jag har ingen aaaaaning om vad det kan vara för något.

Iaf så tänker jag gräva bort allt och plantera nya blommor och kankse någon rosbuske nu när våren kommer och jag kan gräva i den stelfrusna jorden.

Vad jag skall ha har jag inte kommit så långt i planeringen men jag skulle vilja ha en massa färgglada blommor. Rötterna måste kunna överleva vintrar då jag inte tänker plocka upp dom varje höst.

Vad har ni för planer?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Wony
2013-03-16 17:09
#1

Jag har börjat sätta frön i drivhus - första omgången. Nu är det citron, blodapelsin, paprika, körsbärstomat, sommarflux, citronmeliss, citronbasilika, chilifrukt och gräslök. Senare i vår ska jag förså slingerkrasse bland annat. Och så ska jag framåt sommaren odla rädisor, rödbetor, potatis, isbergssallad och dill. Och se om jag kan lyckas få till vitlök också. 🙂

I rabatten nedanför altanen ska jag sätta sommarblomster, blåklint, ringblommor och andra färgglada växter. Eventuellt blir det några balkonglådor med penséer på altanräcket också.

[leWolf]
2013-03-17 08:42
#2

I år finns ingen tid att odla men ojsaligen så sugen jag blir när jag läser om erat odlande.Nä i vår blir det en hel del resa av istället bla Navajo,Wien och Paris är inplanerad så odling får bli nästa vår istället men möjligen köper jag färdiga plantor när jag kommit hem och har tid för dom.

Nu tycker jag faktiskt att den där våren får allt börja krypa fram för vad e' det här,17 Mars och värsta minus graderna om natten,grrrrr 😡

Wony
2013-04-20 11:49
#3

Mina växter har börjat ta sig. Fast jag glömde märka krukorna när jag planterade om, så nu ser jag inte skillnad på chili och paprika. Usch, skäms på mig! 😞

Vissa tog sig inte alls, men på det stora hela går det bra. Citronmelissen fick jag inte till, så det ska jag sätta en gång till. Men citronplantorna, paprikan och chilin växer så det knakar!

Pelle Långlös
2013-04-20 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har just tagit ut utemöblerna. En stol och ett bord. Haha. Jag kommer att få förverkliga mina idéer om min lilla rabatt. Måste bara kolla priser. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2013-04-20 13:51
#5

Oj så fina möbler! Vi har inga möbler ännu, förutom en eller två plaststolar, som jag inte ens vet var de är. Det får jag ta och leta upp sedan tror jag! 😂

Jag har börjat planera för alla fina penseer vi ska köpa sedan när altanräcket är på plats. Ska sätta balkonglådor fulla med blommor där. 🙂

Pelle Långlös
2013-04-20 13:54
#6

Dessa möbler köpte jag samma år som jag flyttade till min alldra första lägenhet i Hallstavik. Köpte dessa på Åhléns i Stockholms city. Detta var år 1999. 😂

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Wony
2013-04-20 13:57
#7

Oj, ett bra tag sedan… då är de ju bra gamla nu då. Men fina ändå, tycker i alla fall jag. 🙂

Det är synd att vi inte har utemöbler, men det får det nog bli framöver. Eller kanske nästa år…

Pelle Långlös
2013-04-20 14:00
#8

Jo de är gamla men jag har knappt använt dom. När jag flyttade ihop med mitt ex så hade vi ingen balkong = källaren. När vi flyttade till huset köpte vi plastmöbler så fler kunde få plats = källaren. När jag flyttade till lägenheten i Sund hade jag ingen egen uteplats = källaren. SÅ det är först nu i denna lägenhet som jag har en egen uteplats. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: